Щороку
тисячі дітей закінчують школи –інтернати. У минулому залишаються чіткий
розпорядок дня, харчування у їдальні, випраний одяг та, основне, відчуття,
що за тебе повністю відповідає держава. Як вступають у доросле життя
діти-сироти? Чи знають, куди звернутися по допомогу у складних ситуаціях? Чи
вміють готувати сніданок, планувати власний бюджет? Є тисячі запитань, на які
після випускного вже ніхто не відповідатиме. Щоб допомогти їм зорієнтуватися у
дорослому житті, випускник інтернату Ростислав Галелюк написав книжку-путівник
"З інтернату - до успіху". Ростислав має диплом бакалавра (навчався у Київському
національному університеті імені Тараса Шевченка) та диплом
магістра Національного авіаційного університету. Нині він – директор
Міжнародного благодійного фонду «Центр філантропії і фандрайзингу».
ЩОДЕННИК-ПІДКАЗОЧКА
–
Ростиславе, ви написали путівник для дітей –сиріт. Гроші на його видання
збирали всім миром, зокрема, і за допомогою соціальних мереж. Про що ця книжка?
– Справді,
відгукнулося багато людей. Допоміг і благодійний фонд «Християнська допомога
Східній Європі» (Нідерланди). Це щоденник-підказочка: як зорієнтуватися у житті,
не загубитися, не втрапити в халепу. Адже ці діти абсолютно непристосовані до
світу! Вони не готові до самостійного життя, не мають елементарних побутових
навичок. І ця проблема – набагато серйозніша, ніж нестача коштів. Я навчався в
Перечинській школі-інтернаті, тому знаю все це з власного досвіду.
– Скільки
років ви пробули в інтернаті?
– Дев’ять.
Потрапив туди, коли не мав ще й десяти років. До того разом з мамою жив в
Ужгороді. Перший клас закінчив на відмінно. Потім мама захворіла, я майже
перестав навчатися, збирав пляшки, щоб купити хліб. Це були чорні дні.
Управління освіти і науки Закарпатської облдержадміністрації підписало путівку
№ 3507 про направлення мене на виховання і навчання до Перечинської
школи-інтернату. (До речі, саме так я назвав свою першу книжку про життя в
інтернаті: «Путівка № 3507»). Ця «путівка» була найкращим з можливих життєвих
сценаріїв для мене. Убезпечила від життя в каналізаційних люках, наркоманії,
жебрацтва. Звісно, це я нині розумію. А тоді дуже важко звикав до казарменої
дисципліни, до життя в замкненому просторі. Вчитись у нашому класі майже ніхто
не хотів, це не було «круто». Навіть у сьомому класі не всі вміли нормально
читати. А знання дітям, які народилися «без срібної ложечки в роті», потрібні в
першу чергу! Книжка починається саме з цього.
ПІЛЬГИ БЕЗ
ЗНАНЬ НЕ ДОПОМОЖУТЬ!
–
Переконуєте, що потрібно навчатися?
– Пояснюю –
сподіватися тільки на пільги не можна. Нам в інтернаті часто повторювали: ви
повинні скористатися підтримкою держави. Але в якийсь момент я зрозумів, що не
хочу бути професійним сиротою. Не хочу ходити інстанціями з простягнутою рукою,
чекати, що спонсори, меценати чи держава все життя вирішуватимуть твої
проблеми! Це установка на патерналізм і пристосуванство – абсолютний
совок!
Випускники інтернатів масово вступають у виші, оскільки мають пільги при вступі. Півроку вони отримують велику соціальну «сирітську» стипендію, не ходять на пари, не навчаються і «вилітають» за неуспішність після першої ж сесії. Наступного року знову вступають. І знову «вилітають». Саме так «вчилися» багато моїх друзів із інтернату. Але ж це не може тривати безкінечно. Тому я намагаюся пояснити вихованцям інтернатів: пільги без знань не допоможуть! Поки вони в інтернаті, мають багато чого встигнути: обрати професію, університет, коледж або училище, з’ясувати питання з житлом. А найважливіше – подумати, чого хочуть від життя. Сподіваюся, вихованці інтернатів знайдуть у книжці багато відповідей на свої запитання і зрозуміють: дуже багато залежить від них самих. Вони можуть мріяти і втілювати найсміливіші плани!
Випускники інтернатів масово вступають у виші, оскільки мають пільги при вступі. Півроку вони отримують велику соціальну «сирітську» стипендію, не ходять на пари, не навчаються і «вилітають» за неуспішність після першої ж сесії. Наступного року знову вступають. І знову «вилітають». Саме так «вчилися» багато моїх друзів із інтернату. Але ж це не може тривати безкінечно. Тому я намагаюся пояснити вихованцям інтернатів: пільги без знань не допоможуть! Поки вони в інтернаті, мають багато чого встигнути: обрати професію, університет, коледж або училище, з’ясувати питання з житлом. А найважливіше – подумати, чого хочуть від життя. Сподіваюся, вихованці інтернатів знайдуть у книжці багато відповідей на свої запитання і зрозуміють: дуже багато залежить від них самих. Вони можуть мріяти і втілювати найсміливіші плани!
СОЦІАЛЬНА
АДАПТАЦІЯ, А НЕ ЦУКЕРКИ
– Нині на
забезпечення інтернатів держава витрачає мільярди гривень на рік. Крім того,
багато меценатів опікуються дітьми-сиротами, привозять в інтернати подарунки.
Невже система виховання не передбачає підготовку до реального життя?!
– На жаль,
ні. Я багато думав, у чому ж вади державного підходу до проблем сирітства. Нині
розумію, що після закінчення інтернатів діти-сироти з площини соціальної
політики різко переміщуються в площину політики молодіжної. Як складається доля
дітей з інтернатів після закінчення школи, вишу чи ПТУ? Даних немає… Соціальні
ліфти в Україні не працювали (сподіваюся, ситуація зміниться), та навіть якби й
працювали, мотивації досягати успіху у вихованців інтернату немає.
Після закінчення інтернату в дітей лишаються знання, навички, вміння, мотивація, а не коробки шоколадних цукерок, якими їх щедро засипають спонсори. Мені, до речі, дуже допомогла гімназія, в яку я ходив разом з «домашніми» дітьми. Разом зі мною до закладу ходили ще кілька кращих учнів з інтернату, і я вдячний класу і педагогам за допомогу. За всі роки жодного разу ніхто не сказав, що ми якісь не такі, не поглянув зневажливо в наш бік. Навпаки, допомагали хто чим міг. Якщо я щось не розумів на уроках, учителі пояснювали матеріал після них. Дуже допомогли також поїздки до Чехії, Польщі, Голландії. До закінчення школи я вже був абсолютно переконаний, що бути розумним і начитаним – круто. І поставив за мету отримати хорошу освіту, бути корисним для суспільства.
Нині обговорюють, як реорганізувати систему інтернатів. На мою думку, було б дуже добре, щоб діти ходили на навчання в звичайні школи. І не в один «інтернатський» клас. Це потрібно для соціальної адаптації.
Важливо не тільки це. В інтернатах є багато гуртків – там і співають, і танцюють, і в футбол грають. А як спілкуватися з чиновниками, як відновити втрачений паспорт, зварити борщ – не навчають. Тому в книжці намагаюся дати відповіді на елементарні запитання і підготувати до можливих труднощів.
Після закінчення інтернату в дітей лишаються знання, навички, вміння, мотивація, а не коробки шоколадних цукерок, якими їх щедро засипають спонсори. Мені, до речі, дуже допомогла гімназія, в яку я ходив разом з «домашніми» дітьми. Разом зі мною до закладу ходили ще кілька кращих учнів з інтернату, і я вдячний класу і педагогам за допомогу. За всі роки жодного разу ніхто не сказав, що ми якісь не такі, не поглянув зневажливо в наш бік. Навпаки, допомагали хто чим міг. Якщо я щось не розумів на уроках, учителі пояснювали матеріал після них. Дуже допомогли також поїздки до Чехії, Польщі, Голландії. До закінчення школи я вже був абсолютно переконаний, що бути розумним і начитаним – круто. І поставив за мету отримати хорошу освіту, бути корисним для суспільства.
Нині обговорюють, як реорганізувати систему інтернатів. На мою думку, було б дуже добре, щоб діти ходили на навчання в звичайні школи. І не в один «інтернатський» клас. Це потрібно для соціальної адаптації.
Важливо не тільки це. В інтернатах є багато гуртків – там і співають, і танцюють, і в футбол грають. А як спілкуватися з чиновниками, як відновити втрачений паспорт, зварити борщ – не навчають. Тому в книжці намагаюся дати відповіді на елементарні запитання і підготувати до можливих труднощів.
НАВЧІТЬ
МЕНЕ!
– Чи можливо
підготуватись і успішно скласти ЗНО без «космічних» витрат на репетиторів?
– Ще й як
можливо! Я готувався саме так і мої результати з тестування – одні з найкращих
на Закарпатті. Потрібно підійти до вчителів і волонтерів, попросити допомогти
підготуватися до тестування, підтягнути історію, математику, іноземну мову.
Попросити навчити працювати з комп’ютером, писати резюме. Вони обов’язково
зроблять все, щоб підтримати. Я робив саме так і запевняю: це спрацьовує.
Звісно, спочатку волонтери ду-у –у-же дивуються. Адже всі просять подарунки,
поповнення рахунку, телефони, гарний одяг. Тому потрібно показати, що ти чогось
прагнеш, що в тебе є мета і плани.
– Про що ще
ви розповідаєте в книжці?
– Про багато
речей, починаючи з найпростішого, що для спілкування з людьми має значення все:
чи чисті нігті, доглянуте волосся, охайний одяг. І що для того, щоб вступати до
ВНЗ, потрібно взяти медичну довідку. Раджу: треба прийти до медпункту чи
поліклініки, сказати, що ти випускник інтернату і хочеш навчатися. Основне – не
загубити цю довідку (як і інші документи) потім. До речі, попереджаю, куди б ці
діти не вступили, спочатку буде важко. Тому знову й знову повторюю: не варто
соромитись, якщо чогось не розумієш. А на помилках – вчаться!
А ще розповідаю, наприклад, скільки потрібно варити курячі яйця, макарони, гречку і навіть сосиски. Я й сам, наприклад, не знав, що макарони кидають не в холодну, а в гарячу воду і довго сміявся над «результатом».
А ще розповідаю, наприклад, скільки потрібно варити курячі яйця, макарони, гречку і навіть сосиски. Я й сам, наприклад, не знав, що макарони кидають не в холодну, а в гарячу воду і довго сміявся над «результатом».
РОБІТНИЧІ
ПРОФЕСІЇ – НАЙПОТРІБНІШІ
– Вступити
до навчальних закладів допомагають пільги. А як потім з роботою?
– Над цим
потрібно працювати ще у виші. Дехто з «домашніх» дітей може просто отримати
диплом, а роботу їм знайдуть батьки. Тому часто вони не сумлінно навчаються. А
випускникам інтернатів розраховувати потрібно тільки на себе. До речі, це також
чудова мотивація. У книжці раджу і навчатися, і працювати одночасно – так
здобуваєш корисний досвід. І не треба гнатися за надпрестижними спеціальностями
на кшталт юриста чи менеджера. Я стежу, які є пропозиції роботи на ринку праці.
Найбільше вакансій робітничих професій: столярів, механіків, малярів,
плиточників. А якщо станеш хорошим спеціалістом, отримуватимеш велику зарплату!
ЗВОНОТНИЙ
ЗВ’ЯЗОК
– Який тираж
книжки і чи прочитають її всі випускники?
– Перший
тираж – чотири тисячі примірників. Видання вже є в інтернатах майже всіх
областей України. До речі, у посібнику я залишив свою електронну адресу, до
мене може звернутися кожна дитина. Допоможу з радістю!
Знайти путівник можна за посиланням: http://www.detdom.info/sites/default/files/do_uspihu_preend_2.pdf
Світлана ГАЛАТА
«Освіта України»
«Освіта України»
Немає коментарів:
Дописати коментар