Медіація – ненасильницький метод розв’язання конфліктів –
уже декілька років активно впроваджується в українських школах.
Чи згодні ви спокійно слухати один одного і не
перебивати? Чи згодні докласти всіх зусиль, аби розв’язати конфлікт?» – запитує
в однолітків учениця-медіатор. Після ствердних відповідей починається процес
медіації. Хлопець Дмитро і дівчина Анна по черзі розповідають, чому влаштували
сварку в їдальні і чому ворогують. Під час обговорення з’ясовується, що їх обох
увели в оману шкільними плітками. Кажуть, якби ситуація повторилась, кожен з
них одразу б підійшов до іншого і «без зіпсованого телефону» запитав: «Що
сталося?». Школярі підписують угоду сторін і тиснуть один одному руки. Конфлікт
вичерпано.
Цю та інші
реальні ситуації, які неодноразово траплялися в навчальних закладах, діти
демонстрували під час Міжрегіонального форуму практик шкільної медіації «Життя
без конфліктів», який проходив у Києві. Форум організували учасники проекту
«Розвиток шкільних служб порозуміння в рамках Мережі правового розвитку». До
столиці приїхали понад 160 учасників, серед яких і представники п’яти команд,
котрі вийшли в фінал конкурсу «Краща служба порозуміння 2018».
Медіація – ненасильницький метод розв’язання конфліктів – уже декілька років активно впроваджується в українських школах. Одна з організацій, що популяризує цей метод, – громадська спілка «Мережа правового розвитку». Завдяки спільній роботі членів спілки, школярів, психологів, керівництва навчальних закладів у 2017/2018 навчальному році у 22 навчальних закладах Херсонської, Харківської, Вінницької та Волинської областей запрацювали шкільні служби порозуміння (разом зі службами-першопрохідцями їх близько чотирьох десятків).
Медіація – ненасильницький метод розв’язання конфліктів – уже декілька років активно впроваджується в українських школах. Одна з організацій, що популяризує цей метод, – громадська спілка «Мережа правового розвитку». Завдяки спільній роботі членів спілки, школярів, психологів, керівництва навчальних закладів у 2017/2018 навчальному році у 22 навчальних закладах Херсонської, Харківської, Вінницької та Волинської областей запрацювали шкільні служби порозуміння (разом зі службами-першопрохідцями їх близько чотирьох десятків).
КАРАЛЬНИЙ ПІДХІД НЕ В ТРЕНДІ
Для чого
потрібні шкільні служби порозуміння (ШСП), що саме вони роблять та як їх
організувати, розповідають учасники проекту.
– Шкільна
служба порозуміння – це команда підготовлених учнівмедіаторів, які допомагають
ровесникам розв’язувати конфлікти у мирний спосіб, – пояснює керівник проекту
Елла Петренко. – Вони використовують відновні практики, такі як «Коло
цінностей», «Медіація ровесників» тощо. Ці діти разом із координаторами
(педагогами чи психологами) працюють над тим, щоб налагодити в навчальному
закладі безпечне середовище.
Елла
Петренко розповідає: нові форми роботи потрібні, оскільки традиційні (зокрема,
дисциплінарні) способи розв’язання конфліктів далеко не завжди дають очікувані
результати. Шкільні ж служби порозуміння уже мають перші позитивні приклади. За
відгуками батьків та адміністрації шкіл, в учнівських колективах знижується
рівень агресії, молодь вчиться врегульовувати конфлікти самостійно. Медіаторами
в навчальних закладах стали 250 учнів і педагогів (після спеціального
чотириденного навчання). Медіацію в школах допомагають запроваджувати 42
тренери-фасилітатори, яких підготували фахівці з Інституту миру та
порозуміння.
Техніка медіації, за словами тренера-фасилітатора ГО «Інститут миру і порозуміння» Єлизавети Коваль, будується на чотирьох основних принципах – добровільності (розумінні, що медіатор не є суддею чи прокурором, а лише допомагає в спілкуванні), конфіденційності (без згоди обох сторін розголошувати результати розмови не можна), нейтральності медіатора та розподілі відповідальності (медіатор несе відповідальність за процедуру, а учасники – за розв’язання конфлікту).
Техніка медіації, за словами тренера-фасилітатора ГО «Інститут миру і порозуміння» Єлизавети Коваль, будується на чотирьох основних принципах – добровільності (розумінні, що медіатор не є суддею чи прокурором, а лише допомагає в спілкуванні), конфіденційності (без згоди обох сторін розголошувати результати розмови не можна), нейтральності медіатора та розподілі відповідальності (медіатор несе відповідальність за процедуру, а учасники – за розв’язання конфлікту).
– Медіація
вчить нас усвідомлювати емоції, працювати з ними, йти на контакт з іншими
людьми, – додає пані Єлизавета. – Від звичного «карального» підходу ця техніка
відрізняється тим, що дбає про потреби усіх учасників конфлікту.
Іншими
словами, замість відповіді на запитання: «Хто винен?» практика медіації
пропонує відповісти на запитання: «Що можна зробити, аби виправити те, що
сталося, і запобігти новим конфліктам?».
«ГРІЗНІ ФРАЗИ» ЗАСТАРІЛИ
Для того щоб
шкільна служба порозуміння почала роботу, в навчальному закладі має бути
людина, яка володіючи технікою медіації, координуватиме процес (зазвичай це
шкільний психолог). До речі, за словами регіонального координатора проекту в
Хмільницькому районі Вінницької області Тетяни Шевчук, відповідно до плану
розвитку психологічної служби системи освіти фахівці мають запроваджувати
відновні практики медіації в навчальному закладі. Тому знання, які набуваються
в рамках проекту, важливі і для роботи, і для професійного розвитку.
Обов’язковою умовою для створення шкільної служби порозуміння є відбір дітей, які хочуть стати медіаторами. А перед цим потрібно розповісти школярам про медіацію. Охочі заповнюють анкети, проходять спеціальний тренінг, складають тести і отримують сертифікати. І лише коли команда готова до роботи, керівник навчального закладу підписує наказ про створення служби порозуміння.
Обов’язковою умовою для створення шкільної служби порозуміння є відбір дітей, які хочуть стати медіаторами. А перед цим потрібно розповісти школярам про медіацію. Охочі заповнюють анкети, проходять спеціальний тренінг, складають тести і отримують сертифікати. І лише коли команда готова до роботи, керівник навчального закладу підписує наказ про створення служби порозуміння.
– Коли ми
починали створювати такі служби, психологи дуже хвилювалися, – розповідає
Тетяна Шевчук. – І це зрозуміло, адже успіх проекту залежить від злагодженої
роботи усієї команди. Врешті вирішили спробувати, і все вийшло. Нині шкільні
координатори кажуть, що відчувають підтримку учнів, які стають більш
самостійними і вже проводять тренінги з ровесниками.
У навчальних
закладах, у яких створено ШСП, не почуєш грізних фраз: «Йди до директора!»,
«Приходь з батьками!» тощо. Якщо стається «надзвичайна подія» (наприклад,
бійка), то замість архаїчної практики «лякати директором» педагоги пропонують
звернутися до шкільної служби порозуміння. Медіатори проводять зустріч, учасники
конфлікту обговорюють проблему, міркують, як її можна розв’язати мирним шляхом
і як би вони діяли, якщо б ситуація повторилася.
З БАТЬКАМИ НА РІВНИХ
У навчальних
закладах змінюється і формат проведення батьківських зборів.
– Для
багатьох батьківські збори досі асоціюються з неприємностями, – каже Тетяна
Шевчук. – Батьки очікують, що їм розкажуть про оцінки та поведінку дітей, і
готуються до «розбору польотів». У наших закладах усе інакше. Діти (7 – 8
класи) провели збори у форматі «Коло цінностей». (Методика «Коло» дає
можливість висловитися усім, але не допускає хаосу. Під час обговорення
проблеми учасники однаковою мірою несуть відповідальність за ухвалення рішень
та пошук шляхів примирення. – Авт.). У загальне коло сіли і учні, і батьки,
говорили, що для них важливо, чого вони прагнуть. Після зборів діти визнали і
пораділи, що батьки їх нарешті почули.
Окрім «Кола
цінностей» медіатори у Хмільницькому районі застосовують й інші форми занять.
Наприклад, учні із села Широка Гребля Ірина Мазур та Юлія Куліш провели заняття
з учнями початкових класів на тему «Колір настрою» із використанням арт-терапії.
В старших класах особливо популярними є кола «Свобода слова» та «Стосунки без
конфліктів».
Нині у Хмільницькому районі діє сім шкільних служб порозуміння, а до кінця 2018 року планується старт ще трьох.
Переваги нового методу розв’язання конфліктів оцінили й у восьми навчальних закладах Скадовського району, що на Херсонщині. Застосування програм примирення серед школярів, за словами регіонального координатора проекту, тренера-фасилітатора Наталії Зикової, є одним із дієвих способів установлення безпечного, комфортного середовища у навчальному закладі. Учителі шкіл, у яких функціонують ШСП, наголошують, що діти стали більш відкритими, доброзичливими, більше довіряють один одному. Знизився рівень агресії та конфліктності на уроках.
Нині у Хмільницькому районі діє сім шкільних служб порозуміння, а до кінця 2018 року планується старт ще трьох.
Переваги нового методу розв’язання конфліктів оцінили й у восьми навчальних закладах Скадовського району, що на Херсонщині. Застосування програм примирення серед школярів, за словами регіонального координатора проекту, тренера-фасилітатора Наталії Зикової, є одним із дієвих способів установлення безпечного, комфортного середовища у навчальному закладі. Учителі шкіл, у яких функціонують ШСП, наголошують, що діти стали більш відкритими, доброзичливими, більше довіряють один одному. Знизився рівень агресії та конфліктності на уроках.
–
Функціонування шкільних служб порозуміння виявилося настільки ефективним, що до
їх розвитку долучаються і органи місцевого самоврядування, – розповідає пані
Наталія. – У Новомиколаївці, наприклад, активісти громади допомогли оформити
кабінет ШСП «Довіра».
Сьогодні
учасники проекту, тренери-фасилітатори й учнімедіатори з п’яти регіонів країни
кажуть, що з радістю поділяться знаннями і досвідом. Шкільні психологи
Скадовського району, наприклад, проводять тренінги для вчителів перших класів,
які працюватимуть у Новій українській школі. А учні-медіатори пояснюють
керівникам навчальних закладів, що розв’язувати конфлікти та запобігати булінгу
в учнівському колективі найефективніше за допомогою самих школярів.
Світлана ГАЛАТА
"Освіта України" №26-27 , 2018
"Освіта України" №26-27 , 2018
Немає коментарів:
Дописати коментар