З одинадцятикласником з міста Кам’янське
на Дніпропетровщині Даніілом Озерним журналісти "Освіти України" познайомилися в Інституті
модернізації змісту освіти, де хлопець працював з експертними оцінками щодо написаного
ним навчального посібника «Хімія англійською». Він – наймолодший автор підручників в Україні.
«Хімія
англійською» – посібник, який використовують як додатковий матеріал у колегіумі
№16, де навчається Данііл. Але хлопець переконаний, що такий спецкурс стане у
пригоді й іншим старшокласникам профільних шкіл, тому має твердий намір
допрацювати книжку й отримати рекомендації ІМЗО для використання її в якості
підручника.
Чому
16-річний школяр вирішив сам написати підручник, чим він цікавиться та які амбітні
плани ставить перед собою – запитуємо у Данііла.
–
Книжку написав ще минулим літом, вона орієнтована на профільні класи шкіл, –
розповідає школяр. – Переконаний, що учні, які цікавляться дослідженнями з
хімії, повинні блискуче знати англійську. Наукова робота передбачає спілкування
з дослідниками з інших країн, використання іншомовної наукової літератури, вміння
вести спільні проекти .
Восени
школяр отримав Президентську стипендію за друге місце у Всеукраїнському
конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт членів Малої академії наук України
у секції «Педагогіка». (Частину грошей, до речі, він уже витратив на друкування
посібників.)
Нині
Данііл Озерний – президент Ради лідерів міської мережі євроклубів, дійсний член
Малої академії наук України, член Молодіжної ради міста. Має шість наукових
робіт – з педагогіки та хімії.
Знайти проблему і запропонувати її
вирішення
Наукова
робота почалася для Данііла в 9 класі із зацікавлення питаннями шкільного
самоврядування. Помітив, що працює воно неналежним чином, і вирішив дослідити
проблему з наукової точки зору.
–
Так подружився з МАНівською спільнотою, знайшов тих, із ким мені цікаво і кому
цікаво зі мною, – розповідає він. – Познайомився з викладачем Дніпровського
національного університету імені Олеся Гончара, кандидатом педагогічних наук Людмилою
Ніколенко (вона є куратором секції «Педагогіка» у Дніпропетровському відділення
МАН). І вже третю роботу з педагогіки пишу з її допомогою.
Даніілові
імпонує головна ідея МАН: знайти проблему і запропонувати способи її вирішення.
Саме так він зацікавився питаннями критичного мислення. Помітив: учні не
володіють навиками аналізу і синтезу, не вміють шукати та поєднувати інформацію
з різних джерел.
–
Коли зрозумів проблему, почав думати – як можна це виправити, –розповідає
хлопець. – Так виникла ідея написати посібник «Хімія англійською». Він
допомагає не тільки опанувати хімію, а й розвинути під час навчання необхідні
навички аналізу і синтезу. Наприклад, там є завдання, які передбачають пошук
інформації з різних джерел, її аналіз. А ще – презентацію свого проекту чи міні-дослідження
в PowerPoint або Movie Maker.
Науковий
керівник Людмила Ніколенко порадила підійти до проблеми комплексно: написати до
посібника спеціальну навчальну програму та дослідити тему з наукової точки
зору. Звісно, хлопець так і зробив. Захист наукової роботи з теми «Розвиток
аналітико-синтетичних навичок учнів засобами інтегрованого навчання» приніс
Даніілу друге місце в конкурсі МАН.
–
Мені імпонує комплексний підхід до вирішення тієї чи іншої проблеми, – каже
хлопець. – Тому я написав підручник, програму і провів наукове дослідження.
Серед
учителів колегіуму №16 здібного учня підтримала вчитель англійської мови Ольга
Сєростанова. Ольга Анатоліївна стала співавтором посібників з британської та
американської літератур.
–
Над посібниками працювали разом, – згадує пані Ольга. – До речі, я лише
допомагала Даніілу реалізувати його думки, редагувала текст. Усі ідеї – його!
Учитель
і учень разом склали іспит ТКТ Кембриджського університету й отримали дипломи,
які підтверджують, що вони – кваліфіковані викладачі англійської. Також школяр
склав тест TOEFL і отримав сертифікат рівня С1.
–
Зробив це для того, щоб підтвердити свою кваліфікацію. Адже для багатьох
незвично, що учень пише посібники англійською, – посміхається Данііл.
До ІМЗО – «з вулиці»
Після
того, як посібник був написаний, Данііл почав з’ясовувати, як отримати
офіційний дозвіл Міністерства освіти і науки на його використання у школах.
–
Восени 2016 року в Києві проходила виставка «Інноватика в освіті», Ольга Анатоліївна
взяла відпустку на кілька днів і ми поїхали на виставку, – згадує школяр. – На
свій страх і ризик пішли в ІМЗО. Знали лише, що тут працює науковий
співробітник Емілія Воронцова (вона координувала у нас програму «Росток»).
Знайшли, познайомилися. Емілія Валеріївна детально розповіла про процедуру
подання рукописів підручників, про те, які рецензії потрібні. А ще познайомила
мене з Оленою Дубовик (нині вона заступник директора).
Незабаром я привіз їй матеріали посібника, вона передала їх експертам з хімії. Вдячний
за дуже фахові рецензії заступнику декана хімічного факультету КНУ Вадиму
Павленку (позитивну) та доценту кафедри органічної хімії КНУ Ользі Гордієнко, яка
дуже детально, по пунктах написала – що саме потрібно виправити чи
доопрацювати.
Комісія
з хімії підручник схвалила, а комісія з англійської – відхилила. Втім, хлопець
не засмучується. Каже: доопрацює і подаватиме знов. У ІМЗО Данііл – частий
гість, талановитого школяра всі знають і зустрічають дуже привітно.
Чому «загубили» США
Окрім
«Хімії англійської», Данііл Озерний написав також посібники «Британська
література» й «Американська література» (вони вже отримали позитивні відгуки
незалежних рецензентів і незабаром будуть розглянуті на комісії у ІМЗО).
Пояснює, що «Британську літературу» написав тому, що шкільний спецкурс
літератури країни, мову якої вивчають школярі, дуже перевантажений. У старших
класах, коли учні готуються до ЗНО, складно (та й непотрібно) засвоювати багато
текстів і бібліографічних відомостей. Тому і зробив полегшений оглядовий курс,
який сприяв би загальному культурному розвиткові учнів. «Американську
літературу» написав, аби виправити прогалини шкільної програми спецкурсу, в
якій американських авторів узагалі не було.
–
Не розумію, чому в шкільному спецкурсі немає американської літератури, –
дивується хлопець. – Адже у світі є дві великі англомовні країни, не кажучи ще
про багато країн, де англійською спілкується велика частина населення!
У гості до «дорослої» науки
Щоби
зробити свої посібники більш фаховими, під час однієї з поїздок до Києва Данііл
пішов знайомитися з фахівцями Інституту педагогіки Національної академії
педагогічних наук України, зокрема відділу навчання іноземних мов.
Запитую:
чи сприйняли солідні вчені юного автора всерйоз? «Посміхалися, бо були приємно
вражені, – каже автор. – А я тримав у руках два мої посібники й експертні
оцінки фахівців». Хлопець із цікавістю ознайомився з «Навчальною програмою
елективних курсів з іноземних мов» (2015 рік) та Навчально-методичним
посібником «Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови в старших класах
загальноосвітніх навчальних закладів» і дуже хоче отримати експертну оцінку своїх
напрацювань у автора підручників та елективних курсів з англійської мови Тамари
Полонської. «Можливо, щось разом напишемо у майбутньому», – сподівається
Данііл.
Конкурувати з Оксфордом
З
квітня 2016 року він почав навчання за програмою Ukraine Global Scholars, яка допомагає
українським школярам вступати на бюджетні програми до вишів і шкіл США. Данііл
потрапив до двадцятки таких учнів, пройшов відбіркові тури, інтерв’ю з
американськими фахівцями, навчання в таборі. Нині він збирає необхідні
документи для вступу до однієї зі шкіл США (потім планує навчатися в
університеті).
Школярі,
які навчаються за програмою Ukraine Global Scholars, беруть на себе зобов’язання
після отримання вищої освіти у США повернутися до своєї країни і розвивати її.
І Данііл наголошує, що обов’язково повернеться.
–
Треба ж написати нові підручники з англійської мови, – жартує він.
І
вже серйозно додає, що чекати ще десять років для цього не потрібно. В Україні
є цікаві та професійні автори, які могли б написати сучасні підручники
англійської мови вже сьогодні. І зробити їх такими, які б витримували конкуренцію
з виданнями Оксфорду і Кембриджу.
Поїхати і повернутися
Запитую:
звідки ще (крім МАН) узявся інтерес до наукової роботи?
–
Завдячую своїй школі і її чудовим учителям, – каже Данііл. – І особливо –
вчительці початкових класів Валентині Улановській, яка прищепила любов до
української мови. Завдяки їй вільно спілкуюся українською. Для мене це дуже
важливо, особливо зараз, коли планую поїхати до США і якийсь час чутиму
українську лише зрідка.
Нині
Данііл працює над темою «Розвиток соціально-активної особистості в середовищі
шкільного самоврядування», яку планує захищати наприкінці квітня на конкурсі МАН. Вважає
тему шкільного самоврядування дуже важливою.
–
Саме учнівське самоврядування – це школа громадянина, – каже він. – Спілкуюся з
американськими однолітками, бачу, як працюють їхні школи. Кожна школа – це,
образно кажучи, особистість. У кожного навчального закладу свій девіз,
цінності, кольори. Для американців нонсенс давати школі порядковий номер. Хочу,
щоб школи нашої країни також мали своє обличчя! Це вишукано, цікаво і просто
круто. Хочу здобути освіту в США, а потім повернутись і, серед іншого, запроваджувати
нову шкільну культуру у нас в Україні.
Спілкувалася
Світлана ГАЛАТА, «Освіта України»
Немає коментарів:
Дописати коментар