пʼятниця, 13 квітня 2018 р.

Наймолодший автор підручників


З одинадцятикласником з міста Кам’янське на Дніпропетровщині Даніілом Озерним журналісти "Освіти України" познайомилися в Інституті модернізації змісту освіти, де хлопець працював з експертними оцінками щодо написаного ним навчального посібника «Хімія англійською». Він – наймолодший  автор підручників в Україні.

«Хімія англійською» – посібник, який використовують як додатковий матеріал у колегіумі №16, де навчається Данііл. Але хлопець переконаний, що такий спецкурс стане у пригоді й іншим старшокласникам профільних шкіл, тому має твердий намір допрацювати книжку й отримати рекомендації ІМЗО для використання її в якості підручника.
Чому 16-річний школяр вирішив сам написати підручник, чим він цікавиться та які амбітні плани ставить перед собою – запитуємо  у Данііла.
– Книжку написав ще минулим літом, вона орієнтована на профільні класи шкіл, – розповідає школяр. – Переконаний, що учні, які цікавляться дослідженнями з хімії, повинні блискуче знати англійську. Наукова робота передбачає спілкування з дослідниками з інших країн, використання іншомовної наукової літератури, вміння вести спільні проекти .
Восени школяр отримав Президентську стипендію за друге місце у Всеукраїнському конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт членів Малої академії наук України у секції «Педагогіка». (Частину грошей, до речі, він уже витратив на друкування посібників.)

Нині Данііл Озерний – президент Ради лідерів міської мережі євроклубів, дійсний член Малої академії наук України, член Молодіжної ради міста. Має шість наукових робіт – з педагогіки та хімії.
Знайти проблему і запропонувати її вирішення
Наукова робота почалася для Данііла в 9 класі із зацікавлення питаннями шкільного самоврядування. Помітив, що працює воно неналежним чином, і вирішив дослідити проблему з наукової точки зору.
– Так подружився з МАНівською спільнотою, знайшов тих, із ким мені цікаво і кому цікаво зі мною, – розповідає він. – Познайомився з викладачем Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара, кандидатом педагогічних наук Людмилою Ніколенко (вона є куратором секції «Педагогіка» у Дніпропетровському відділення МАН). І вже третю роботу з педагогіки пишу з її допомогою.
Даніілові імпонує головна ідея МАН: знайти проблему і запропонувати способи її вирішення. Саме так він зацікавився питаннями критичного мислення. Помітив: учні не володіють навиками аналізу і синтезу, не вміють шукати та поєднувати інформацію з різних джерел.
– Коли зрозумів проблему, почав думати – як можна це виправити, –розповідає хлопець. – Так виникла ідея написати посібник «Хімія англійською». Він допомагає не тільки опанувати хімію, а й розвинути під час навчання необхідні навички аналізу і синтезу. Наприклад, там є завдання, які передбачають пошук інформації з різних джерел, її аналіз. А ще – презентацію свого проекту чи міні-дослідження в PowerPoint або Movie Maker.
Науковий керівник Людмила Ніколенко порадила підійти до проблеми комплексно: написати до посібника спеціальну навчальну програму та дослідити тему з наукової точки зору. Звісно, хлопець так і зробив. Захист наукової роботи з теми «Розвиток аналітико-синтетичних навичок учнів засобами інтегрованого навчання» приніс Даніілу друге місце в конкурсі МАН.
– Мені імпонує комплексний підхід до вирішення тієї чи іншої проблеми, – каже хлопець. – Тому я написав підручник, програму і провів наукове дослідження.
Серед учителів колегіуму №16 здібного учня підтримала вчитель англійської мови Ольга Сєростанова. Ольга Анатоліївна стала співавтором посібників з британської та американської літератур.
– Над посібниками працювали разом, – згадує пані Ольга. – До речі, я лише допомагала Даніілу реалізувати його думки, редагувала текст. Усі ідеї – його!
Учитель і учень разом склали іспит ТКТ Кембриджського університету й отримали дипломи, які підтверджують, що вони – кваліфіковані викладачі англійської. Також школяр склав тест TOEFL і отримав сертифікат рівня С1.
– Зробив це для того, щоб підтвердити свою кваліфікацію. Адже для багатьох незвично, що учень пише посібники англійською, – посміхається Данііл.
До ІМЗО – «з вулиці»
Після того, як посібник був написаний, Данііл почав з’ясовувати, як отримати офіційний дозвіл Міністерства освіти і науки на його використання у школах.
– Восени 2016 року в Києві проходила виставка «Інноватика в освіті», Ольга Анатоліївна взяла відпустку на кілька днів і ми поїхали на виставку, – згадує школяр. – На свій страх і ризик пішли в ІМЗО. Знали лише, що тут працює науковий співробітник Емілія Воронцова (вона координувала у нас програму «Росток»). Знайшли, познайомилися. Емілія Валеріївна детально розповіла про процедуру подання рукописів підручників, про те, які рецензії потрібні. А ще познайомила мене з  Оленою Дубовик (нині вона заступник директора). Незабаром я привіз їй матеріали посібника, вона передала їх експертам з хімії. Вдячний за дуже фахові рецензії заступнику декана хімічного факультету КНУ Вадиму Павленку (позитивну) та доценту кафедри органічної хімії КНУ Ользі Гордієнко, яка дуже детально, по пунктах написала – що саме потрібно виправити чи доопрацювати.
Комісія з хімії підручник схвалила, а комісія з англійської – відхилила. Втім, хлопець не засмучується. Каже: доопрацює і подаватиме знов. У ІМЗО Данііл – частий гість, талановитого школяра всі знають і зустрічають дуже привітно.
Чому «загубили» США
Окрім «Хімії англійської», Данііл Озерний написав також посібники «Британська література» й «Американська література» (вони вже отримали позитивні відгуки незалежних рецензентів і незабаром будуть розглянуті на комісії у ІМЗО). Пояснює, що «Британську літературу» написав тому, що шкільний спецкурс літератури країни, мову якої вивчають школярі, дуже перевантажений. У старших класах, коли учні готуються до ЗНО, складно (та й непотрібно) засвоювати багато текстів і бібліографічних відомостей. Тому і зробив полегшений оглядовий курс, який сприяв би загальному культурному розвиткові учнів. «Американську літературу» написав, аби виправити прогалини шкільної програми спецкурсу, в якій американських авторів узагалі не було.
– Не розумію, чому в шкільному спецкурсі немає американської літератури, – дивується хлопець. – Адже у світі є дві великі англомовні країни, не кажучи ще про багато країн, де англійською спілкується велика частина населення!
У гості до «дорослої» науки
Щоби зробити свої посібники більш фаховими, під час однієї з поїздок до Києва Данііл пішов знайомитися з фахівцями Інституту педагогіки Національної академії педагогічних наук України, зокрема відділу навчання іноземних мов.
Запитую: чи сприйняли солідні вчені юного автора всерйоз? «Посміхалися, бо були приємно вражені, – каже автор. – А я тримав у руках два мої посібники й експертні оцінки фахівців». Хлопець із цікавістю ознайомився з «Навчальною програмою елективних курсів з іноземних мов» (2015 рік) та Навчально-методичним посібником «Лінгводидактичні засади навчання іноземної мови в старших класах загальноосвітніх навчальних закладів» і дуже хоче отримати експертну оцінку своїх напрацювань у автора підручників та елективних курсів з англійської мови Тамари Полонської. «Можливо, щось разом напишемо у майбутньому», – сподівається Данііл.
Конкурувати з Оксфордом
З квітня 2016 року він почав навчання за програмою Ukraine Global Scholars, яка допомагає українським школярам вступати на бюджетні програми до вишів і шкіл США. Данііл потрапив до двадцятки таких учнів, пройшов відбіркові тури, інтерв’ю з американськими фахівцями, навчання в таборі. Нині він збирає необхідні документи для вступу до однієї зі шкіл США (потім планує навчатися в університеті).
Школярі, які навчаються за програмою Ukraine Global Scholars, беруть на себе зобов’язання після отримання вищої освіти у США повернутися до своєї країни і розвивати її. І Данііл наголошує, що обов’язково повернеться.
– Треба ж написати нові підручники з англійської мови, – жартує він.
І вже серйозно додає, що чекати ще десять років для цього не потрібно. В Україні є цікаві та професійні автори, які могли б написати сучасні підручники англійської мови вже сьогодні. І зробити їх такими, які б витримували конкуренцію з виданнями Оксфорду і Кембриджу.
Поїхати і повернутися
Запитую: звідки ще (крім МАН) узявся інтерес до наукової роботи?
– Завдячую своїй школі і її чудовим учителям, – каже Данііл. – І особливо – вчительці початкових класів Валентині Улановській, яка прищепила любов до української мови. Завдяки їй вільно спілкуюся українською. Для мене це дуже важливо, особливо зараз, коли планую поїхати до США і якийсь час чутиму українську лише зрідка.
Нині Данііл працює над темою «Розвиток соціально-активної особистості в середовищі шкільного самоврядування», яку планує захищати наприкінці квітня на конкурсі МАН. Вважає тему шкільного самоврядування дуже важливою.
– Саме учнівське самоврядування – це школа громадянина, – каже він. – Спілкуюся з американськими однолітками, бачу, як працюють їхні школи. Кожна школа – це, образно кажучи, особистість. У кожного навчального закладу свій девіз, цінності, кольори. Для американців нонсенс давати школі порядковий номер. Хочу, щоб школи нашої країни також мали своє обличчя! Це вишукано, цікаво і просто круто. Хочу здобути освіту в США, а потім повернутись і, серед іншого, запроваджувати нову шкільну культуру у нас в Україні.

Спілкувалася Світлана ГАЛАТА, «Освіта України»

Немає коментарів:

Дописати коментар