На початку 2018 року
мільйони людей у всьому світі спостерігали за запуском в космос червоної Тесли
Ілона Маска, обговорювали деталі польоту. Спостерігали за запуском і студенти
Національного авіаційного університету в Києві. Говорили про те, що непогано
було б і самим спробувати змайструвати і запустити хоча б найпростішу ракету.
Саме в цей час до Ради
молодих вчених НАУ звернувся старший науковий співробітник хімічного факультету
Київського національного університету імені Тараса Шевченка Сергій Піпко з
пропозицією створити команду студентів і будувати експериментальні ракети. Голова
Ради Ксенія Семенова швидко зібрала
групу студентів і через кілька днів в університеті вже кипіла робота: було
створено Студентське конструкторське бюро експериментального ракетобудування NAURocket
(facebook.com/NAURocket)
і три команди почали майструвати ракети.
Сергій
Піпко – відомий ентузіаст та майстер з конструювання експериментальних ракет.
Каже: зацікавився ракетобудуванням ще в школі, а перший «двигун» зробив з
целулоїдної іграшки. З часом захоплення лише міцніло – на початку 2000-х пан
Сергій був одним з організаторів ракетного форуму України (http://forum.modelka.com.ua/forums/187-Ракеты) та створив
київську ракетну групу.
«Гаражні» ракети
Сьогодні
Сергій Піпко очолює Студентське конструкторське бюро експериментального ракетобудування.
І Сергій, і його учні переконані, що київське КБ у майбутньому ще позмагається
з європейськими студентськими групами з ракетобудування. Бо ж у світі (в
Європі, США, Індії, Туреччині, Бразилії) студентське ракетобудування (та й
просто любительське) надзвичайно поширене.
–
Історія цього руху – надзвичайно цікава, – розповідає Сергій Євгенович. – У Сполучених
Штатах, починаючи з 40-х років минулого століття, любительське ракетобудування
розвивалося надзвичайно потужно. Американці робили ракети в гаражах і запускали
їх.
Швидко
виникла інфраструктура для забезпечення цього напрямку «народної» творчості. У
магазинах пропонували деталі для ракет, з’явилися полігони, правила і
нормативні акти, які унормовують безпеку запусків.
Сьогодні
таких любителів у США – десятки тисяч. «Забронювати» місце для запуску на
полігоні дуже просто: для цього варто повідомити час старту, вказати, яку
ракету запускатимуть та очікувану висоту польоту.
Надзвичайно
популярним є й студентське ракетобудування. Команди університетів змагаються –
чия ракета злетить вище, чий двигун досконаліший, скільки «супутників» піднімає
ракета. (Ці супутники можуть бути зовсім невеличкі, розміром з банку «Кока-коли».
За умовами змагань, під час спуску ці «супутники» мають фотографувати об’єкти,
збирати дані тощо). Участь (і особливо перемога) у змаганнях з
експериментального ракетобудування є чудовим доповненням до CV майбутнього
випускника.
Рекорд
висоти польоту любительської (гаражної ракети) складає 112 кілометрів , його
було встановлено у 2004 році у США. Рекорд студентської ракети – 100 кілометрів .
Перший запуск
Запитую
у пана Сергія: який його власний рекорд та як високо підіймаються студентські ракети
сьогодні?
–
Ми можемо зібрати досить потужну модель, яка підніметься дуже високо, – відповідає
він. – Але дотримуємося суворих правил безпеки, тому обмежуємо висоту польоту.
Каже:
ракета важить декілька кілограмів, тому потрібно точно розрахувати, як і де
вона приземлиться, врахувати можливі відхилення від траєкторії. Для запусків знайшли велике поле за Києвом
(приблизно 3 на 3,5 кілометра), і саме там відбуваються запуски. З міркувань
безпеки студенти майстрували ракети, які можуть піднятися на кілометр, не вище.
Три
перші ракети зробили за два місяці і вже в квітні 2018 року відбулися старти,
це були перши успішні запуски студентських ракет в Україні.
–
Це були справжні експериментальні ракети – з бортовою електронікою та
парашутною системою, – продовжує розповідь керівник КБ. – Я створив спеціальний
сайт (serge77-rocketry.net),
виклав покрокові інструкції – як спроектувати ракету, розрахувати траєкторію, побудувати
корпус, налаштувати електроніку. Студенти, звісно, скористалися цими порадами,
але також запропонували чимало власних рішень. Коли ракети злетіли, ми були
неймовірно щасливими!
На «карамельному» паливі
У
перші місяці ракети конструювали в одній з аудиторій НАУ. Вранці приносили
деталі, півдня майстрували, а увечері – забирали їх додому. Носити туди-сюди
деталі та інструменти було непросто. Влітку, коли студенти роз’їхалися,
ракетобудівників пустили працювати в NAU-HUB, а восени студенти продовжили роботу у особистій майстерні
викладача. Нині у цій «космічній майстерні» щодня «кипить робота», тут працюють
студенти з різних київських університетів. До речі, кожна з ракет має своє
ім’я, це і «Марс», і «42» (саме це число після довгих роздумів видав комп’ютер
у відповідь на запитання про сенс життя у книзі Дугласа Адамса «Автостопом по
Галактиці». Гасло героя цієї книги «Don’t
panic» було розміщено на панелі автівки, яку Ілон Маск відправив
у космос та на самої ракеті 42).
…Як же
відбувається створення ракети у студентській майстерні і на якому паливі
підіймаються в небо змайстровані апарати?
Керівник КБ
каже: перші п’ять ракет (три з них запустили у 2018, ще дві – у 2019 році)
працювали на так званому «карамельному паливі». На 65 відсотків воно
складається з нітрату калію, на 35 відсотків з цукру (цукор студенти замінили
на спирт, який виробляють з глюкози). Таке паливо можна зробити навіть у
домашніх умовах і воно більш безпечне. Космічна ракета на такому не злетить,
але невеликі – злітають успішно.
Перед тим,
як майструвати ракету, студенти «прописують» технічне завдання: визначають
висоту, на яку має піднятися апарат, прораховують його вагу та траєкторію
польоту. Потім майбутню ракету проектують за допомогою спеціальних програм.
Справжнім майстром проектування у КБ є студентка КНУБА Ірина Гребеньова.
Ще одна
важлива частина ракети – електроніка, за неї відповідає студент Політехнічного
ліцею НТУУ «КПІ» Олександр Гуріновіч. На спеціальному каркасі встановлюють
датчики, барометр, акселерометр (він показує прискорення), гіроскоп ( фіксує
обертання пристрою). Датчики показують, як працює двигун на старті та під час
підйому. Коли акселерометр і барометр показують, що ракета досягла вищої точки
траєкторії і починає знижуватися, мікропроцесор спочатку викидає маленький
парашут, а на висоті 200-300
метрів – великий.
Пошити
парашут для ракети також не просто. Треба врахувати розміри і конфігурацію
купола, масу апарату. Також на ракети встановлюють навігаційні трекери – щоб не
загубити її після приземлення.
Запитуємо:
як і де студенти виготовляють деталі для ракет?
–
Пластикові каркаси для електронної начинки студенти самі друкують на 3D-принтері,
– каже пан Сергій. – Скористатися таким принтером можна безкоштовно у фаб-лабі,
який створено за кошти Громадського бюджету Києва (автор проекту – молодий
науковець НАУ Ксенія Семенова). Для однієї ракети потрібно приблизно півкілограму
пластику.
Основний
корпус виготовляють з труб (пластикових чи алюмінієвих), які можна купити в
будівельному магазині. Стабілізатори (вони потрібні для того, щоб ракета не
«крутилася» в повітрі, вирізають з фанери на лазерному станку або виготовляють
з композитного материалу. За конструкцію ракети відповідають студенти НАУ
Ніколай Обухов та КМА Андрій Ткаченко.
Уже готова
ракета для підйому на висоту 3 кілометри , її планують запустити в небо у
квітні.
Залучити і школярів, і
студентів
А
ще «в роботі» у ентузіастів зі Студентського конструкторське бюро – проведення
Кубку з експериментального ракетобудування. Це також проект-переможець ГБ-3
Києва (автор проекту – Ілона Мошелюк).
–
Ми готуємо чемпіонат з експериментального ракетобудування, – розповідає Сергій
Піпко. – Сьогодні команди майструють ракети, запустимо їх у квітні чи травні.
Розпорядником
коштів і партнером у проекті є Київський Палац дітей та юнацтва. Саме педагоги
палацу розповіли про майбутні змагання старшокласникам та запросили до участі
школи столиці.
–
Дуже багато старшокласників і студентів висловили бажання взяти участь у кубку
і побудувати ракети. Це – чудово. – Посміхається співрозмовник.
Дуже
швидко було створено 28 команд, які отримали перше завдання – зробити
«чорновий» проект майбутньої ракети. Учасники отримали покрокові інструкції та
«підказки», як це зробити. Втім, перше «космічне» випробування пройшли не всі.
Нині до фінального етапу готуються 15 команд – 13 з них київські, а дві – з
міста Суми (молодь з цього міста дізналася про київську ініціативу і
попросилася до столичного «космічного гурту»). Закуплено обладнання та деталі
для майбутніх апаратів, і учні та студенти майструють ракети.
Це
будуть не «гаражні», а справжні експериментальні апарати, за допомогою яких
можна провести експерименти з аеродинаміки, повправлятися в розрахунках
траєкторій.
По-дорослому
А
ще студентська ракетна група працює над створенням потужної ракети «Київ-1».
Кошти на її створення вдалося отримати завдяки перемозі у Громадському бюджеті
Києва. Ракета буде надзвуковою – вона злетить на твердому паливі,
який за складом близький до того, на якому літали «Шатли».
–
Нещодавно ми отримали дозвіл на запуск ракет на одному з військом полігонів під
Чернігівом, – продовжує розповідь Сергій Піпко. – І нарешті зможемо
«розвернутися». Плануємо, що ракета підніметься в небо на сім кілометрів.
Студенти
уже зібрали електроніку для «Києва-1», залишилося змайструвати двигун, корпус
та парашутну систему. Запуск заплановано на літо 2020 року.
Також
у планах ракетобудівників – створення і запуск ракети, яка має піднятися в небо
на сто кілометрів. Керівник КБ каже: про це бажання дізналися в Українському гідрометеорологічному
інституті НАН та Національному центрі управління та випробування космічних
засобів і запропонували співпрацю. Вчені давно мріють вивчати параметри
атмосфери на такій висоті, тому пропонують об’єднати зусилля і сконструювати
«метеорологічну ракету». Вклад студентів – конструювання ракети, вклад
«дорослої науки» – забезпечення обладнанням для досліджень атмосфери.
…Студентів
з ракетної групи часто називають мрійниками. Втім, навички та наукові вміння,
які вони здобувають під час проектування, розрахунків, роботи на 3D-принтері й лазерних верстатах – цілком реальні. І вони
точно їм знадобляться.
Світлана
ГАЛАТА
«Освіта
України», 23 березня 2020 року
100 км - солідно. Ще трохи, і можна брати комерційні замовлення https://studfile.net/preview/5376626/page:3/
ВідповістиВидалити