Жовтий шкільний автобус
обережно рухається гірською дорогою від присілку до присілку. Щоб зібрати дітей
до школи села Яворів Косівського району на Івано-Франківщині, треба проїхати не
один десяток кілометрів. Часто водій, помітивши на стрімкій стежці маленьку
фігурку з портфелем, терпляче чекає, доки учень спуститься вниз. Здається, що школярикам
услід «махають руками» різнокольорові килимки та ліжники, розвішані на тинах.
Майже
в кожному домі у цьому селі – маленька майстерня з виготовлення виробів із
вовни чи різьблення по дереву. Вироби яворівських майстрів відомі не лише в
Україні, а й у Європі, США, Японії (сюди частенько навідуються фахівці з
ткацтва з-за кордону). Про кращих різьбярів і ліжникарів краю написані книжки,
а секрети ремесла вивчають юні підмайстри. Зокрема, на уроках праці в
Яворівській школі.
Ця
гірська школа – справді унікальна. Нещодавно вона відсвяткувала своє 170-річчя,
але своїм розквітом завдячує справжньому освітянському подвижнику, вченому, заслуженому
вчителю України Петрові Лосюку.
Від малокомплектної
восьмирічки – до «школи можливостей»
…З
Петром Васильовичем спілкуємося у його домашній бібліотеці. На поличках – десятки
примірників започаткованих ним видань: науково-педагогічного журналу «Гуцульська
школа», навчально-методичних посібників «Бібліотеки гуцульської школи» та
інших. Буквально з порога педагог «засипає» запитаннями (і зауваженнями) щодо розбудови
Нової української школи, турбується, чи врахують під час реформи специфіку
роботи гірського навчального закладу, де навчають ремесел. Адже хоч Петро
Васильович і перебуває на заслуженому відпочинку, та школа для нього – і нині
на першому місці.
Запитую
засновника «Гуцульської школи»: як він розбудовував навчальний заклад; яка
головна ідея його авторської методики й, основне, яким він бачить майбутнє свого
дітища?
Директором
Яворівської школи Петро Васильович став у 28 років на початку 60-х. В
однокомплектній восьмирічці з технічного персоналу тоді були лише дві
прибиральниці, вони ж – і опалювачі. Директорові,
який виконував функції завгоспа, доводилося завозити дрова з Верховинщини і
днями стояти в черзі за вугіллям із шахти в Ковалівці. Морозними днями через
низьку температуру в класах на перших уроках школярі не писали. Багато родин, які
нині назвали б малозабезпеченими, не мали змоги придбати дітям теплий одяг і
взуття. Виручав пришкільний інтернат, де діти отримували гаряче харчування і мешкали
весь навчальний рік.
У
ті нелегкі роки Петро Лосюк переконував учителів і батьків у необхідності
відновлення в Яворові середньої школи. Разом із громадою села зміцнювали
матеріальну базу навчального закладу, побудували приміщення для трьох класних кімнат
і майстерні, встановили централізоване опалення. 1967 року середню школу було
відновлено.
У
1970-х усі зусилля невгамовного і безкомпромісного молодого директора були
спрямовані на подолання місцевого стереотипу, що можна обійтися без середньої
освіти. Цей «штамп» мав міцне коріння: за сто років (із другої половини XIX по першу половину XX століть) ніхто з мешканців села не
здобув середньої освіти – більшість населення була малописьменною і навіть неграмотною.
Урешті авторитет школи переміг: 1979 року до трьох дев’ятих класів Яворівської школи набрали 87
учнів.
І
в Яворові, й у деяких інших селах Косівського району, де мешканці займаються
художніми ремеслами, на уроках трудового навчання запровадили заняття з різьби
по дереву, вишивки, ткацтва. Постало питання про навчально-методичне
обґрунтування навчання ремесел у школі. Це завдання також узяв на себе Петро
Лосюк. У своїй дисертації на тему «Моральне виховання старшокласників у процесі
оволодіння народним декоративно-прикладним мистецтвом» він теоретично
обґрунтував і експериментально підтвердив доцільність поєднання мистецтва і
праці у школах тих місцевостей України, де розвинуті народні промисли.
Цікавлюся:
скільки його учнів стали відомими майстрами?
–
Дуже багато, – відповідає Петро Васильович. – Але ми не мали за мету, щоб кожен
учень став відомим майстром. Аж ніяк! Прагнули, щоб випускники ставали фаховими
деревообробниками, будівельниками, ткалями і могли заробити на прожиття. І це
завдання виконали.
У
1982 році, після п’яти років протидії партійних функціонерів, у селі звели нову
школу. Добре обладнані навчальні кабінети з усіх предметів, комп’ютерний клас,
майстерні, актова і спортивна зали, стадіон зі збірно-розбірним басейном, гірськолижна
база із 300-метровим витягом – усе це влаштували для розвитку нахилів і
здібностей юних гуцулів. На початку 90-х тут одними з перших в області почали опановувати комп’ютерну грамотність,
школа отримала комп’ютерний клас з базовим програмним забезпеченням. У районі
виникло гасло: «За оволодінням комп’ютером – до Яворова».
Зусиллями
невгамовного директора і педагогічного колективу віддалена сільська школа стала
сучасною і престижною.
Сказано – зроблено!
У
1991-му Україна здобула Незалежність, і педагоги вирішили: час перебудовувати
школу.
–
До 1991 року навчальні програми були однаковими від Камчатки до Карпат, –
згадує Петро Васильович. – Школа була безликою… А після здобуття Незалежності
утворився своєрідний вакуум, потрібні були нові навчальні програми і методичне
забезпечення.
Ще
на початку 90-х педагог почав думати, як вивчати гуцульщинознавство (історію
краю, традиції, звичаї) у школі. Поїхав навіть до обласного центру, щоб
попросити науковців написати спеціальні програми і порадитися з ними, де взяти
матеріали з історії. Проте отримав розумну відповідь: не варто шукати
Гуцульщину в Івано-Франківську, треба шукати матеріали самим, залучати місцевих
краєзнавців. Тож Петро Лосюк повернувся і почав діяти.
До
роботи приєднався відомий краєзнавець Ігор Пелипейко. Центром вивчення
гуцульщинознавства (і видавничим центром також) стала школа села Яворів. У 1994
році Петра Васильовича обрали членом-кореспондентом Національної академії
педагогічних наук – він став єдиним в
Україні сільським педагогом-практиком – академіком. А у глибинці, за сотні
кілометрів від великих міст, запрацювала авторська гуцульська школа Петра Лосюка.
Освітяни
підготували і видали книжку про Гуцульщину «Плай», хрестоматію з місцевого фольклору
«Флояра», започаткували «Бібліотеку гуцульської школи». Нещодавно, до речі,
вийшла 34-та книжка цієї бібліотеки під назвою «Косівщина. Освіта». Також
педагоги школи створили методику Let’stalk about Hutsulshchyna in
English
(«Поговоримо про Гуцульщину англійською»).
Склали регіональну програму краєзнавства для всіх класів і навчальних
предметів середньої школи.
–
Щоб учителі мали матеріал для ведення уроку і він органічно вплітався в
навчальну тему, ми розробили відповідні завдання для всіх предметів, –
розповідає Петро Васильович. – Наприклад, під час вивчення історії Прикарпаття
розказуємо про опришків під проводом Олекси Довбуша. Є спеціальні завдання і
для уроків фізики, математики тощо. Також розробили орієнтовні програми
спеціального курсу «Історія Гуцульщини». У 9–11 класах відводимо цьому курсові
один урок на тиждень з варіативної частини. Тобто ми не тільки проголосили
вивчення Гуцульщини, а і втілили це в життя.
І наука, і ремесло
Складно
повірити – але в цій сільській школі «на висоті» й ремесла, і загальноосвітні
предмети. У навчальному закладі працюють ліцейні класи фізико-математичного
профілю. Учні також збирають і вивчають фольклор, укладають словник гуцульських
говірок, описують пам’ятки природи, архітектури та історії, створюють
топологічні карти тощо. Ну і, звісно, опановують народні ремесла. Менші школярі знайомляться з
історією ліжникарства та різьблення, старші самостійно розробляють узори, тчуть
ліжники чи виготовляють вироби з дерева.
Утім,
Петра Васильовича найбільше хвилює – яким буде майбутнє школи після
впровадження профільного навчання.
Педагог
розробив концепцію розвитку навчального закладу, в якій профільне навчання
поєднується з допрофесійною та професійною підготовкою учнів 10–11 класів
однокомплектних сільських шкіл. За його задумкою, якщо у класі є 15 учнів, то
всі разом вони можуть вивчати базове ядро навчальних предметів, а далі –
навчатись у трьох групах із 5 учнів суспільно-гуманітарного,
природничо-математичного і технологічного профілів.
Нинішній
директор навчального закладу Вікторія Лосюк також упевнена, що Яворівська школа
має величезний потенціал для розвитку. Нещодавно під час участі в експерименті
зі створення освітніх округів у сільській місцевості школа успішно виконувала ті функції, які нині
покладено на опорні школи. Вчителі сподіваються, що заклад отримає цей статус. Тим
більше, що для цього є все – і велике приміщення, і пришкільний інтернат, і відповідна
кваліфікація педагогів.
Здобутки
учнів підтверджують, що навчають у школі якісно. У 2017 році одинадцятикласниця
Іванна Вепрук посіла призове місце на Всеукраїнському етапі конкурсу
науково-дослідних робіт МАН у секції «Мистецтвознавство». Минулого року учень школи склав тест із
математики на найвищий бал ЗНО. Випускники успішно вступають до університетів,
захищають наукові роботи.
–
Хочемо, що наша школа стала опорною з художньо-естетичним напрямком, – додає
Вікторія Володимирівна. – Переконані, що в сільській навчальному закладі можна давати
дуже хорошу освіту.
Світлана ГАЛАТА,
«Освіта України»
Київ
– Яворів – Київ
Немає коментарів:
Дописати коментар