Технології лише надають можливості для розвитку. Все інше залежить виключно від людини. У цьому можна пересвідчитися, познайомившись з фіналістами конкурсу «Вчитель-новатор» (змагання проводить компанія «Майкрософт Україна» за сприяння МОН та Інституту модернізації змісту освіти).
Один з переможців конкурсу - вчитель столичної
Новопечерської школи Юрій Гайдученко. Він точно знає, як зробити уроки української мови і літератури небанальними, сучасними і
цікавими.
Юрій
закінчив Херсонський державний університет, потім (у 2013 році) аспірантуру за
спеціальністю «Загальна педагогіка». Працює тільки з 5-6 класами. Головним
завданням вважає зацікавлення учнів вивчати українську мову та літературу.
– Після початкової школи у школярів інколи зникає інтерес до
рідної мови. Причини – перевантаження інформацією, примус писати каліграфічно,
– каже він. – Та й учителі часто ставляться до ведення уроків мови й літератури
шаблонно. А ми з учнями щоразу руйнуємо цей стереотип.
Його уроки – справді абсолютно незвичні. Вчитель переконаний,
що вміння каліграфічно писати сьогодні – не найпотрібніша навичка. Важливо
вміти обробляти інформацію, бути гнучким, працювати в команді. Це – набагато
важливіше, ніж каліграфічний почерк.
Новітні технології Юрій застосовує не так давно. Розповідає:
ще рік тому слухав розповіді переможців конкурсу і думав, що це нереально –
бути одним з них. Але він вирішив, що стане найсучаснішим учителем,
використовуватиме всі можливі новації, і його уроки будуть цікавими й
ефективними.
«ТРИ КИТИ» УРОКІВ
УКРАЇНСЬКОЇ
Юрій аналізував найсучасніші роботи науковців, психологів,
методистів із різних країн. У одній з них – американському опитуванні
найвпливовіших людей світу – зустрів висновок, що успіх кожної людини будується
на «трьох китах». Це – підтримка, зворотний зв’язок і виклик.
Довго міркував і спробував будувати уроки саме на основі цих
компонентів.
На конкурс Юрій з учнями представили проект «Як створити
ідеальну рекламу, використовуючи прикметник». Мета – зруйнувати стереотипи
буцімто вивчати мову – нудна й банальна справа. Молодий учитель вирішив
показати, що від знання мови може залежати творчий шлях і успішна кар’єра.
Юрій Гайдученко не телефонує батькам щодо домашніх завдань і
не веде довгих листувань електронною поштою. Він влаштовує онлайнопитування і
дізнється, як школярі готуються до уроків, скільки часу батьки готові приділити
у вихідні, щоб виконати якесь цікаве завдання. Дуже швидко переконався: батьки
відгукуються, вони зацікавлені у тому, щоб діти знали українську.
Так виникла ідея квесту «Знайди помилки на білбордах». За
дві години батьки зі школярами повинні були відшукати якомога більше помилок у
рекламі, у назвах магазинів тощо і надіслати результати за допомогою OneNote.
Після конкурсу щодо прикметників у рекламі шестикласники
зустрілися з рекламодавцями.
Два роки роботи у школі показали: реалізація кожної задумки
приносить нові й нові ідеї. Наприклад, під час досліджень помилок у газетах і
журналах учні вирішили випускати власну газету. І зробили це!
Зазвичай урок за правилами квесту передбачає розв’язання
десяти завдань. Наприклад: порахувати всі іменники, що знаходяться в кабінеті
директора. Або знайти іменники – власні назви у бібліотеці. Було також завдання
запитати у шкільного кухаря, скільки числівників він «готує» на обід.
– Прибігли в їдальню і почали запитувати, – сміється вчитель.
– Кухар не розгубився і почав з’ясовувати, що таке числівник. Діти розповіли, і
всі разом знайшли відповідь.
Наприкінці розмови цікавлюся: чому він обрав для професійної
реалізації саме українську мову і літературу? Адже жив у місті, де більшість
розмовляє російською.
– Українська для мене – інструмент розвитку, успішності. Людина,
яка володіє мовою, вміє переконувати, працювати в команді. Саме тому ставлю за
мету навчити дітей використовувати мову як інструмент для досягнення мети, –
пояснює Юрій. – Я спілкувався українською навіть у російськомовному середовищі.
Нині навчаю мовної стійкості і своїх учнів.
Світлана ГАЛАТА, "Освіта України",
№ 15 від 18 квітня 2016 року
Друзі!
Якщо ви також вважаєте, що посередній учитель навчає, а хороший - надихає, якщо на ваших уроках немає місця нудьзі, а учні вважють українську найкрутішим предметом (чи знаєте таких педагогів), - поділіться цим досвідом з освітянами усієї країни. Надіслати свої думки і коментарі можна на редакційну пошту газети "Освіта України" osvita@pedpresa.com.ua. Або написати в групі Хочеш змін? Дій! чи напряму автору текста Світлана Галата.
Якщо ви також вважаєте, що посередній учитель навчає, а хороший - надихає, якщо на ваших уроках немає місця нудьзі, а учні вважють українську найкрутішим предметом (чи знаєте таких педагогів), - поділіться цим досвідом з освітянами усієї країни. Надіслати свої думки і коментарі можна на редакційну пошту газети "Освіта України" osvita@pedpresa.com.ua. Або написати в групі Хочеш змін? Дій! чи напряму автору текста Світлана Галата.
Не забувайте вказати контактний телефон :)
Немає коментарів:
Дописати коментар