Днями виповнилося два
роки, як директором Національного музею історії України призначено Тетяну
Сосновську. За цей час музей перетворився з малолюдного простору на місце, де читають лекції історики
та філософи, куди школярі приходить класами, а кияни – родинами.
…Йду
до музею, щоб дізнатися про нову ініціативу «Історія без меж», яку
започаткували для дітей сходу співробітники музею разом із громадськими
активістами. І одразу переконуюся: «шкільних» (та й просто дитячих) програм у
музеї дуже багато. Співробітники музею Світлана Яценко та Наталія Іванченко розказують,
що саме зараз вирішується – хто читатиме лекції в новому проекті «Історія без
меж». Вони радіють, що у школах на сході є величезний запит на правильні, не
викривлені російською пропагандою знання з історії України. Особливо великий
інтерес – до
розповідей про персоналії: Івана Мазепу, Степана Бандеру, сотників Української
повстанської армії, отаманів Холодного Яру та інших.
–
Зустрічі проходитимуть у такому форматі: 15–20 хвилин – лекція, потім запитання і дискусія
щодо теми, – розповідає Наталія Іванченко. – Це будуть живі розмови, зокрема,
про «страшних бандерівців». Читатиме лекції і відомий історик Олександр Іщук, автор
книжки «УПА на сході України», про героїв якої буде цікаво дізнатися і
вчителям, і дітям. Для жителів сходу України таке спілкування дуже важливе, бо
допомагає розвіяти міфи російської пропаганди.
Особиста справа з НКВС
– на уроці історії
Ще
один цікавий проект, який стане у пригоді педагогам, – «Конспект для вчителя
історії». Для тих учителів Київщини, які хочуть удосконалити свої знання чи
побудувати урок на основі нової інформації, фахівці НМІУ пропонують зустрічі в
музеї. Перша така подія вже відбулася в Музеї Української революції 1917–1921 років.
–
Ми підготували для вчителів методичку, в якій вказали дати, на які варто
звернути увагу, – розповідає Тетяна Сосновська. – Але найважливіше, що вчителі дізнається
інформацію з нових джерел та можуть ставити запитання лектору. Наприклад, про
білі плями української історії. Ще плануємо 4 чи 5 зустрічей із цієї теми.
Запрошуємо всіх учителів Києва, приходьте!
Такі
самі зустрічі заплановано провести і до 80-річчя початку великого терору. Розповісти
дітям про винищення української інтелігенції історики пропонують за допомогою
копій архівних справ НКВС. Школяр зможе відкрити особисту справу вчителя,
науковця, священика і переконатися, кого в СРСР називали «ворогами народу».
Скласти «пазл» країни
Усім
школярам, які приходять до музею, тут пропонують карту України, надруковану на
аркуші А4. У найцікавіших місцях екскурсоводи кажуть: це було у такому-то
столітті, в такій-то області, зробіть відмітку на картах. І діти відмічають –
де знайшли перші поселення, де відбулися важливі події в історії країни. Потім
несуть додому і розповідають про свої відкриття батькам.
–
За допомогою такої карти діти усвідомлюють, якою багатою є історія кожного
куточку України, – додає Тетяна Сосновська. – Також у теплі місяці біля музею
розкладаємо величезні пазли, з яких можна скласти карту України. Діти ходять по
цій карті, фотографуються. Їм дуже подобається.
Усе
частіше кияни замовляють у НМІУ комплексну програму «День народження в музеї». Дитина
запрошує друзів, і разом вони можуть здійснити, наприклад, мандрівку часом.
Одна з програм має назву «Від волокна до полотна». Діти дивляться ткацькі верстати,
веретена скіфської цариці, відгадують загадки, а потім роблять відбитки тканини
на солоному тісті чи тчуть маленькі синьо-жовті прапорці на верстаті. До речі,
нещодавно таку програму замовила родина з Донецька, яка переїхала до Києва
після окупації. Дівчинка власноруч виготовила синьо-жовтий прапорець на
верстаті й гордо прикріпила його до портфелика… Під час інших екскурсій діти у
козацькому залі малюють булаву, а потім біжать до майданівського намету і мають
правильно відповісти на привітання «Слава Україні!».
Індивідуальні
маршрути розроблені і для родин. Можна замовити, наприклад, екскурсію «Хто і
коли захищав нашу землю». Спочатку родині розкажуть про обладунки, стрілецьку
зброю та прапори різних епох, а потім запропонують зіграти у гру «Полководцю,
збери воїнство». Завдання: зібрати комплект (обладунок, бойова машина, захисна
споруда, пам’ятка
культури). За словами співробітника музею Ярослави Музиченко, нещодавно на таку
екскурсію прийшла звичайна родина киян, які не є фахівцями з історії.
–
Під час гри батько витяг карточку «Роман Шухевич» і спочатку сприйняв цю тему
дуже «підозріло», – з усмішкою згадує Ярослава. – Але нікуди не дінешся, треба
грати. І чоловік зі здивуванням дізнався, що той був архітектором (за фахом) і віртуозним
музикантом. Так руйнуються стереотипи сприйняття історичної особистості.
Також
у музеї ось-ось розпочнеться проект «Уся Україна тут!». До музею планують
запросити митців, науковців, письменників, громадських активістів, які зробили
значний внесок у розвиток сучасної України.
Одним
з перших з лекцією про розквіт Донецької опери виступить художній керівник
Донбас-Опери, людина-легенда Василь
Василенко. Обласний театр він перетворив на всесвітньовідому (і українськомовну!)
Донбас-Оперу. Коли почалася окупація міста, сепаратисти обіцяли Василенку «золоті
гори», аби він залишився у місті. Але митець із великими труднощами, прориваючись
через одинадцять блокпостів, виїхав до Києва.
Єдиною
перешкодою для проведення таких зустрічей є відсутність великого залу, який міг
би вмістити понад 100 людей. Тетяна Сосновська розповідає, що під час однієї з
лекцій у залі «Трипілля» один з відвідувачів, необережно повернувшись, зачепив трипільський
глечик. Глечик не розбився лише тому, що люди стояли так щільно, що глечик
сперся на інших слухачів.
–
Саме сьогодні надзвичайно важливо, щоб історичні музеї стали місцем українського
духу, української ідеї і української ментальності, – додає Тетяна Сосновська. –
Сподіваюся, що кожен учасник такої зустрічі поставить собі запитання: а що я
лишу по собі в родині, у своїй громаді та в історії України?
Історія
без меж
«Зв’язковим»
між школами на сході країни і Національним музеєм історії України є
сьогодні громадський активіст та
волонтер Максим Потапчук.
Максим
Потапчук у березні 2014 був серед тих, хто не побоявся вийти на мирний
проукраїнський мітинг у Донецьку. Після закінчення акції на представників
української інтелігенції напали сепаратисти. Самооборона донецького Майдану, до якої входив і Максим, намагалася захистити людей, але сили були
нерівні: троє активістів загинули, багато поранено. Отримав травми і Максим
Потапчук.
Нині він живе у
Краматорську, керує громадською
організацією «Культурно-освітня фундація «Лібері
Лібераті», надає допомогу дітям, що постраждали внаслідок війни на сході
країни. Зокрема, передає гуманітарну допомогу у населені пункти, які
знаходяться майже на лінії вогню.
У
Максима Потапчука – талант придумувати і реалізовувати цікаві ідеї. У
Костянтинівці, на базі однієї з бібліотек він допоміг відкрити польський центр
культури, у Краматорську – чеський. Його «книжкові шпаківні» розміщені у
багатьох дитячих лікарнях. Від звичайних шпаківень ці дерев’яні
будиночки відрізняє те, що в них живуть не птахи, а книжки.
Ще одна цікава ідея –
«Вишиті мрії». У багатьох містах Донеччини з’явилися гуртки, в яких
волонтери допомагають громаді освоїти вишивку та інші народні ремесла. Для
свого проекту Максим збирає тканину, старі та нові нитки, а діти і дорослі
створюють справжні шедеври, виставки-ярмарки яких проводили і в українському
парламенті, і за кордоном. – Проект «Історія без меж» ми придумали разом з
директором НМІУ Тетяною Сосновською
та працівниками музею Наталією Іванченко та Світланою Яценко, - каже Максим. –
Багато киян (історики, дослідники) хочуть
допомагати дітям зі сходу, але доїхати не завжди вдається. Тому й виникла ідея читати
лекції в межах шкільної програми по
скайпу.
Активіст одразу
зателефонував своїм друзям – директорам та вчителям зі шкіл та гімназій Донеччини
та Луганщини і запитав – чи цікава їм така співпраця. Почув одноголосне:
«Так!». Ще б пак, адже такі лекції – це живе спілкування з кращими істориками
країни, можливість дискутувати, обговорювати найактуальніші теми з історії
країни.
Перша зустріч
відбудеться у міському музеї Авдіївки,
який заснувала керівник місцевих «пластунів» Тетяна Переверзєва. На онлайн-урок
уже висловили бажання прийти декілька десятків дітей. Нині ініціативна група в
Авдіївці обдумує – як і коли це краще зробити.
З нетерпінням чекають
нових лекцій і вчителі в Покровську, Бахмуті, Костянтинівці, Сєвєродонецьку. Але
є й перепони. Наприклад, вчитель історії школи № 12 у Покровську дуже хоче
проводити такі онлайн-зустрічі з київськими істориками, але в навчальному
закладі є труднощі з інтернетом. Тому активісти шукають меценатів щоби «підключити»
клас історії через роутер.
Теми, які цікавлять
вчителів на сході країни: часи УНР, спротив Української повстанської армії,
виклики Революції гідності тощо.
– Тема справжньої, не
перекрученої історії надзвичайно актуальна для людей на сході, - переконаний
Максим Потапчук. – Нещодавно до Покровська, наприклад, приїздив дослідник Юрій
Косенко і розповідав про добу УНР. У архівах КДБ він знайшов інформацію, що
багато сотників були родом з Донеччини, а в Покровську, наприклад, народився
відомий сотник УНР Нечипор Губа. Люди
виходили після зустрічі і говорили: нам є чим пишатися!..
Світлана ГАЛАТА, "Освіта України"
Немає коментарів:
Дописати коментар