понеділок, 20 березня 2017 р.

Hub-schools Донеччини: осередки українського духу

Велика Новосілка – селище на заході Донецької області. Місцеві мешканці називають його «неглибокий тил», адже до Донецька «по прямій» – лише сімдесят кілометрів...
У травні 2014 року заїжджі «активісти» з вимовою корінних мешканців російської глибинки підняли у селищі прапор ДНР. Ця, як тут кажуть, «ганчірка», провисіла недовго: у Велику Новосілку зайшли бійці добровольчого батальйону «Донбас» так повернулася українська влада.
Відтоді місцеві жителі з особливою увагою ставляться до будь-яких проявів сепаратизму, а на уроках «Захисту Вітчизни» старшокласники з особливим старанням вчаться поводитися зі зброєю (хай і несправжньою).
У цьому «неглибокому тилу» значення школи – особливе. Українські військові проводять для учнів старших класів уроки мужності, приходять у гості, розповідають – за які цінності воюють із ворогом. У Великій Новосілці розуміють: патріотизм і активну громадську позицію треба виховувати змалку. І навчання в сільській школі має бути таким, аби випускники могли «на рівних» вступити до кращих університетів країни. І така освіта зовсім скоро може стати реальністю – нині в області створюють 21 опорну школу, одна з яких діятиме на базі Великоновосілківської гімназії.
Навчання – українською
Запитуємо у директора навчального закладу Любові Дігтяренко, як сприйняв колектив новину, що школа стане опорною, як іде підготовка до нового навчального року і як діятиме нова шкільна система в майбутньому. Любов Іванівна відповідає: команда педагогів новину про новий статус школи (а отже, і нові завдання та масштаб роботи) зустріла без остраху. За інноваційними методиками вчителі працюють давно, мають власні авторські напрацювання і готові ділитися ними з іншими педагогами району. Зокрема, гімназія має чудові результати роботи за модульно-розвивальною системою професора Анатолія Фурмана. Учні можуть обрати економіко-правовий, природничо-математичний чи філологічний напрям навчання (тут вивчають навіть новогрецьку мову). З нового навчального року навчання у школі буде винятково українською (нині є кілька російських класів). Педагогічний колектив гімназії також дуже потужний: директор Любов Дігтяренко нагороджена Зіркою «Патріот України» за проявлений патріотизм і бездоганне служіння країні, вихованці вчителя хімії Любові Телли, математика Леоніда Осіпцова, математика Валентини Маліч беруть участь у олімпіадах і конкурсах, успішно складають ЗНО. Не відстають від «метрів» і молоді педагоги  – вчитель біології та екології Аріна Наваліхіна, наприклад, підготувала чудову команду для участі в обласному та міжнародному екологічних конкурсах. Також Великоновосілківська гімназія – серед фіналістів загальнонаціонального проекту «Флагман освіти і науки України».
У гімназії є кабінет інформатики, кулінарії, швацької справи, дві майстерні, два спортзали, велика їдальня. І хоча комп’ютери старенькі, мультимедійна дошка всього одна, а в кабінетах біології, фізики, хімії на парті перед кожним учнем ще не стоять ноутбуки (як передбачено нормативною базою про створення опорних шкіл), директор переконана: усе буде. Потреби гімназії щодо нового обладнання та ремонту вже «закладено» у проекті переоснащення школи.
Нині у школі навчаються 465 учнів. Але велика триповерхова будівля готова прийняти ще стільки ж. Дітей з кількох філій опорної школи, які розташовані в навколишніх селах, привозитимуть до райцентру спеціальним транспортом. Новенький автобус днями уже прибув до Великої Новосілки, на його придбання кошти виділили і держава (70 відсотків усієї суми), і громада (30 відсотків).

Ремонт без відриву від навчання

Опорна школа у Великій Новосілці, як і інші опорні школи Донеччини, за словами губернатора Павла Жебрівського, буде облаштована капітально, «щоб потім туди десятиліття нога будівельника навіть не ступала». Але роботи тільки починаються, до початку нового року закінчити ремонти не встигнуть.
У Великоновосілківській гімназії, наприклад, планується замінити дах (нині тут м’яка покрівля, буде – шатрова), провести термоізоляцію й утеплення стін, замінити вікна, радіатори, відремонтувати каналізацію. Проекти щодо ремонту та закупівлі готові, всі необхідні експертизи завершено. Ремонт проводитимуть паралельно з навчанням, нині складають детальний план – як влаштувати його, щоб не заважати навчальному процесу. Незручностей колектив школи не боїться і до роботи в «авральному» режимі готовий.
Значні зміни відбудуться і в адмініструванні школи. Опорній школі буде підпорядковано кілька філій, приймати на роботу чи звільняти з неї буде директор, у закладі працюватиме своя бухгалтерія.
 Для того, щоб підготувати керівництво школи до нововведень, а вчителів – до роботи у нових умовах, на базі місцевого інституту післядипломної педагогічної освіти влаштували підготовчі курси.
– Команди всіх опорних шкіл області зібралися у червні, – розповідає Любов Дігтяренко. – Нам розповіли про інноваційні технології, про те, як буде проходити ремонт. Голова обласної обладміністрації Павло Жебрівський наголосив, що місія опорної школи – бути осередком освіти, культури, розвитку і, що найважливіше, українського духу.

Освітянська місія

Чи визначено філії опорних шкіл області, яка якість доріг до цих сіл і коли закінчаться ремонти – «Освіта України» запитала у голови департаменту освіти і науки Донецької ОДА Надії Оксенчук.
– У нас є перспективний план створення об’єднаних територіальних громад, і орієнтуючись на цей план, ухвалюємо рішення щодо визначення філій, – каже Надія Володимирівна. – До речі, зупинятися на створенні 21 опорної школи ми не будемо. У перспективі хочемо відкрити 29 таких навчальних закладів.
Модель освітнього осередку на базі територіальних громад Надія Оксенчук нещодавно презентувала на колегії ОДА. Згідно із цією моделлю, при утворенні 38 громад планується провести структурну розбудову мережі загальноосвітніх шкіл: ліквідувати 10 шкіл ІІІ та 6 шкіл ІІІІ ступенів, реорганізувати 14 шкіл ІІІ ступенів та 28 шкіл ІІІІ ступенів, створити 16 навчально-виховних комплексів «Дошкільний навчальний заклад – школа». Кількість загальноосвітніх шкіл, які надаватимуть академічну освіту в об’єднаній територіальній громаді, зменшиться. Але такі рішення громади прийматимуть на місцях, залежно від своїх можливостей.
Основна увага департаменту нині прикута до створення опорних шкіл області. Надія Оксенчук констатує: навчальні заклади області потребують величезних капіталовкладень. Процес реформування йде непросто, адже не всі вміють діяти швидко й активно.
Ремонт у опорних школах до 1 вересня навряд чи завершать, але причини такої затримки – об’єктивні. Після ухвалення рішення про утворення в Україні опорних шкіл потрібен був час і для визначення таких навчальних закладів, і для підготовки проектно-кошторисної документації. Кошти на ремонт і закупівлю обладнання також надійшли лише в середині липня. Тому навчальний процес і ремонти відбуватимуться одночасно. Департамент уже склав детальний графік роботи шкіл, аби ремонтні роботи не заважали навчанню.
– Коли ремонти будуть на «фінішній прямій», почнемо закуповувати інтерактивні дошки, проектори, комп’ютери, нетбуки для уроків інформатики в початковій школі, – продовжує розповідь Надія Оксенчук. – Розуміємо, що відремонтувати школу і забезпечити її технікою – замало. Передусім треба змінювати філософію вчителя, щоб він ішов у ногу із сьогоденням, а краще – на кілька кроків попереду. Тому проводимо навчання команд опорних шкіл. Ці вчителі мають стати провідниками освітніх реформ.
А ще Надія Володимирівна мріє реалізувати проект освітянських обмінів. Після закінчення ремонтів планує на місяць запросити до опорних шкіл сходу найкращих педагогів Львівщини. А директорів і вчителів місцевих шкіл направити у школи до них. Такий обмін, на її думку, допоможе освітянам сходу і заходу країни відчути себе однією командою і в майбутньому допомагати один одному.

Світлана ГАЛАТА, "Освіта України"

 № 31, за 8 серпня 2016 року

Немає коментарів:

Дописати коментар