середу, 22 березня 2017 р.

ЗЕЛЕНА ШКОЛА

 «Зелена» школа
Те, що енергозбереження – стратегічне питання безпеки держави, розуміють сьогодні керівники всіх навчальних закладів України: і садочків, і шкіл, і вишів. А колектив Нововолинської школи №2 почав працювати в цьому напрямі ще кілька років тому.

Нині її директор Алла Кобиш каже: як у воду дивилися.

Керівник відповідає за все

У своєму блозі директор школи пише: ставлячи собі питання, ким же є сьогодні директор у школі, відповідаю – господарником, який має дбати про створення достойних умов навчання та праці, а точніше пошуку коштів для цього. А також – особистістю, яка в умовах великого соціального напруження забезпечує хороший психологічний клімат. А ще – стратегом, який прогнозує прогресивний розвиток свого закладу.
І нижче відповідає ще на одне питання – яким керівником вона сьогодні хотіла б бути? Таким, що ламає стереотипи педагогічної діяльності, знайомить з новими технологіями, створює оптимальні умови для роботи вчителя, експериментує. І підсумовує – «керівник відповідає за все».


Дитячий аудит

Нововолинська школа №2 має репутацію новатора енергозбереження, впровадження інформаційних технологій та авторських методик. Це  – заслуга і директора школи, і всього педагогічного колективу.
Енергозбереженням у школі цікавляться давно. Ще кілька років тому тут аудит «Куди втікає тепло» провели… діти! Групи школярів кілька місяців вимірювали температуру у класах, коридорах, підвалі і на горищі. Діти порахували всі шпарини і разом з учителем фізики Валентиною Бутаковою склали карту «слабких місць» школи. Пізніше за цією картою – з допомогою батьків, спонсорів та місцевого самоврядування – замінили сто тридцять п’ять вікон з двохсот.
Нині цей навчальний заклад має статус експериментального. З 2011 року тут упроваджують проект «Оптимізація мережевих ресурсів для забезпечення екологічної освіти у школі» (науковий керівник – заступник директора Малої академії наук Олександр Стрижак).
– Екологія – наука міждисциплінарна, – розповідає «ОУ» Алла Кобиш. – Ми і навчаємо, і виховуємо екологічний світогляд учнів – на уроках, в гуртках, під час мандрів тощо. Після початку проекту ми повністю переосмислили навчальний процес у школі,  по-іншому побудували освітньо-розвивальне середовище.
У перші ж місяці роботи в проекті педагоги зрозуміли: дбати про екологію і не зважати на енергозбереження – неможливо. Стали  у пригоді учнівські ініціативи, зокрема, «Дитячий аудит». Образно кажучи, саме з учнівських ініціатив і почалася участь школи у міжнародних проектах з енергоефективності. За два роки навчальний заклад виграв два конкурси з енергозбереження. Перший – на 280 тисяч гривень – у рамках проекту «Україна та Грузія в Угоді мерів: взірцеве рішення для країн Східного партнерства та Центральної Азії».
У школі (єдиній в області) встановили індивідуальний тепловий пункт. Це суттєво заощаджує ресурси, бо дає змогу збільшувати температуру у приміщеннях удень і зменшувати вночі, у вихідні чи під час канікул.
– Зявилася ідея – стати першим у місті енергоефективним навчальним закладом, – продовжує Алла Анатоліївна.
У 2015 році проект Нововолинської міської ради «Створення енергоефективної школи шляхом комплексного та поетапного впровадження енергозберігаючих заходів» став переможцем обласного конкурсу. На закупівлю і встановлення енергозберігаючих технологій Нововолинській школі №2 виділяють 200 тисяч гривень.
Нині в коридорах школи можна зустріти гостей з різних країн – це й експерти з енергоефективності, і з інших областей України та столиці, які приїжджають повчитися у волинян.

Не святі горшки ліплять

Після перших успішних проектів і педагоги, і школярі переконалися, що «не святі горшки ліплять» і нині не бояться братися за найсміливіші проекти.
Привчаємо дітей, що мислити треба глобально (на планетарному рівні), а діяти – локально,  – наголошує Алла Анатоліївна.
Про ці локальні дії (проекти і перемоги учнів і вчителів) директор може розповідати годинами.
Одна з візитівок школи – туристсько-краєзнавчий гурток. Його керівник – учитель географії Микола Карпець – розробив авторську програму «За порогом рідного дому». Гуртківці мандрують екологічними стежками, проводять дослідження, узагальнюють спостереження, аналізують. Нещодавно школярі перемогли в Усеукраїнській експедиції учнівської та студентської молоді в секції «Географія рідного краю».
Для того, щоб нотувати ці спостереження було швидше і цікавіше,  одинадцятикласник Ярослав Шворак створив навчальний програмний засіб для учнів молодшої школи – «Календар природи». У минулому році його розробка зайняла друге місце на Всеукраїнському чемпіонаті з інформаційних технологій «Екософт».
Завдяки цьому «календарику» старшокласники школи навчають молодших. Цікаво – усім.
Ще один старшокласник – Олександр Кузнєцов – переміг у Всеукраїнському конкурсі юних інформатиків, аматорів комп’ютерної техніки.
Один із найулюбленіших гуртків – історико-стендове моделювання, який веде вчитель Сергій Красовський. На міжнародній виставці-конкурсі Kyiv Scale Models Fest-2015 його учні – Назар Третяк та Богдан Мазурок – зайняли перше місце у номінації «Бронетехніка, готова до бою». 

Дистанційні курси. Автор  – учитель

Тон у впровадженні інформаційних технологій у школі задає вчитель інформатики Тетяна Пучковська. У 2013 році Тетяна Василівна перемогла у міжнародному фестивалі педагогічних інновацій. Створила сайт школи, розробляє авторські уроки та методики. Пояснює дітям, що інтернет – це не тільки соціальні мережі, а й дієвий навчальний інструмент. І ним треба навчитися користуватися ще в школі – опановувати дистанційні курси. Та й узагалі – навчатися протягом усього життя.
Зі старшокласниками у школі працюють над проектами, за які не соромно було б і студентам профільних вишів. Наприклад, з допомогою сервісу Microsoft OneDrive створили фільм-ілюстрацію до вірша Віктора Баранова «До українців».
Просто й буденно, ніби йдеться про звичайнісіньку річ, учителька розповідає, що… створює авторські дистанційні курси для школярів. Спочатку вони були потрібні, щоб давати і виконувати домашні завдання (наприклад, під час карантину). Швидко зрозуміла – за такими курсами – майбутнє.
 – Завдяки дистанційним урокам діти опановують інформатику, але даю завдання з екологічної тематики, –розповідає Тетяна Василівна. – Наприклад, учні навчилися створювати інформаційні буклети на тему збереження природи.  У кожному курсі – теорія, практичні завдання, перевірка, тестування.
Нині авторські дистанційні курси Тетяни Пучковської доступні для учнів Нововолинської школи №2. Але вчителька планує зробити їх відкритими для всіх, хто бажає вдосконалювати свої знання з  інформатики й екології.


Світлана ГАЛАТА, "Освіта України"

№ 43, 26 жовтня 2015 року

1 коментар: