Усі
керівники навчальних закладів нині, після ухвалення Закону «Про освіту», мають
обиратися за конкурсом. Саме тому для освітянської спільноти важливий досвід
директорів-першопрохідців, яких обрали у столиці ще кілька років тому. Ці
керівники –
активні,
креативні, сповнені рішучості змінити і навчальний заклад, і освітній процес. І
вони справді цього досягають, навіть якщо правила, за якими має жити нова
школа, ще не написано до кінця.
Сьогодні про свої труднощі, плани та досягнення розповідає директор київської гімназії №34 «Либідь» імені Віктора Максименка Алевтина БАГІНСЬКА.
Сьогодні про свої труднощі, плани та досягнення розповідає директор київської гімназії №34 «Либідь» імені Віктора Максименка Алевтина БАГІНСЬКА.
–
У 2006 році я закінчила школу резерву директорів. Але в той час мені ще не
вистачало досвіду і впевненості, до того ж директорів тоді призначали. Та й певний час сумнівалася: чи зможу я, не киянка,
досягти чогось «без зв’язків» у столиці? Як показала практика: можу! – відповідає
на запитання про участь у конкурсі Алевтина Тадеушівна. – Завдяки конкурсу я
повірила, що можна стати тим, ким хочеш, і втілювати свої ідеї, спираючись не
на зв’язки, а на вміння, досвід і підтримку однодумців.
У
конкурсі я взяла участь, коли відчула, що готова втілювати в життя свої ідеї і
бути потрібною освіті саме сьогодні. Після закінчення університету багато років
працювала в Києво-Печерському ліцеї №171 «Лідер». Спочатку – вчителем історії,
потім заступником директора з виховної роботи. І весь час навчалася у лідера
колективу, керівника закладу Дмитра Кравченка. Завдяки ньому і викристалізувалося
моє гасло – «Навчатися все життя». До речі, трохи переживала, як керівник
відреагує на моє рішення, чи не буде це «зрадою» колективу. А він сказав: «Я в
тебе вірю. Ти зможеш!».
Гімназія
«Либідь», куди я прийшла у 2016 році, – відомий освітній заклад, зі своїми
традиціями. Я переконана, що потрібно їх зберігати і примножувати, і водночас –
рухатися вперед.
–
З яким проектом Ви прийшли на конкурс?
–
Це створення освітньої моделі з використанням мультипрофільного та
індивідуалізованого навчання. Основний напрямок нашої гімназії – іноземна
філологія. Проте сьогодні світ вимагає від дитини також знання сучасних
технологій, набуття математичних, природничих, соціальних, суспільствознавчих
компетенцій. До того ж учні цікавляться і фізикою, і математикою, і
природничими науками, мають чудові досягнення із цих предметів. Учениця Оля
Балясина, наприклад, у минулому році стала призером загальноукраїнського етапу
з географії.
Мультипрофільне
навчання з нового навчального року плануємо «запустити» для 10-х класів. Зробимо
це поетапно. Ми дозволили дев’ятикласникам визначитися, що у них найкраще
виходить. Також дали час подумати, що вони хочуть вивчати поглиблено, що знадобиться
при вступі до вишів.
Визначили
декілька профілів. Це – природничий, фізико-математичний, інформаційних
технологій, суспільствознавчий, іноземна лінгвістика.
–
Які освітні активності чи новації започаткували на посаді директора?
–
Їх дуже багато. Ось, бачите, «озивається» мобільний телефон – прийшло нове
повідомлення у додатку Viber. Це триває
розмова у групі «Діалог з директором». Там спілкуюся з педагогами, головами
батьківських комітетів, активними батьками. Створила цю групу, щоб не було
ефекту «зіпсованого телефону». Кажу: якщо є якісь проблеми чи запитання (навіть
каверзні) – ставте їх напряму, відкрито.
–
І багато каверзних запитань ставлять?
–
Буває. До речі, я прийшла із закладу, відомого своїми досягненнями в Україні та
світі, і дехто з учителів побоювався, що спокійна робота зміниться на «біг без
перепочинку». Страхи виявилися даремними, адже якщо працювати системно, то все
встигнеш. Але стояти на місці й довго перепочивати не можна, бо між школами
існує серйозна конкуренція.
Дуже
допомагає і підтримка колег-директорів. Ми йшли на конкурс разом з Олександром
Пошелюжним, працюємо з ним в одному районі. Подружилися і нині постійно «на
зв’язку» з Катериною Спітковською, Оксаною Проскурою. Разом створили цікавий
проект – Фестиваль партнерства «Освітній Хакатон-2017», який провели за
підтримки керівника Департаменту освіти і науки, молоді та спорту КМДА Олени
Фіданян.
–
Як народилась ідея «Освітнього Хакатону»?
–
У вересні 2017 року директори київських навчальних закладів знайомилися з
новими освітніми технологіями у Білорусі. Повернувшись, сказали: ми не гірші! У
нас теж багато цікавого, ми можемо робити «проривні» проекти. Для того, аби
щось зробити, не потрібні великі кошти. Можна і з невеликими фінансами зробити
те, що об’єднає вчителів, батьків (громаду) і дітей. Так і народився «Освітній
Хакатон». Вирішили спробувати помінятись освітніми ролями. Діти та батьки
проводили уроки, вчителі виконували домашні завдання.
–
Над яким домашнім завданням працювали Ви?
–
У нашому навчальному закладі вирішили, що педагоги мають виконати ті завдання,
які дають дітям. Як учитель історії я працювала над «домашкою» для 7 класу.
Потрібно було прочитати параграф з підручника, виконати письмову роботу,
заповнити контурні карти. Я, професіонал, витратила на це 45 (!) хвилин. Сіла і
задумалась: у дітей – шість домашніх завдань щодня, як вони можуть усе
встигнути? Треба ламати стереотипи!
–
Як можна виправити ситуацію з перевантаженістю?
–
У цьому навчальному році ми ввели «парне навчання». Ставимо два уроки англійської,
два уроки математики тощо. За нормативами «парні уроки» не рекомендовано проводити,
наприклад, у 5 класах, але ми вирішили спробувати і проводити хоча б деякі
«пари» і для п’ятикласників. Батьки нас підтримали, адже діти готуються до
трьох-чотирьох, а не до шести-семи уроків. Звісно, не всі уроки можна поставити
«в пару» – зокрема, фізкультуру – ні.
Хоча
й щодо фізкультури є цікава задумка. Наші вчителі вирішили створити власну
авторську програму для старших класів. Заняття відбуватимуться «на паралелі»,
але з різних ігрових видів спорту. Одні групи займатимуться баскетболом, інші –
волейболом, плаванням у басейні, аеробікою, футболом. Упродовж року склад груп
змінюватиметься. Наприклад, одну чверть дитина займається волейболом, іншу –
футболом, потім плаванням. Упевнена, що це допоможе зацікавити учнів, створимо
збірні команди з різних видів спорту.
Два
місяці тому в гімназії стартував проект сімейного дозвілля FIFA
(розшифровується як freedom, initiative, family, activity). По суботах
запрошуємо батьків займатися спортом разом з дітьми. Чимало дорослих уже
зацікавилися новацією, приходять до нас, грають у теніс, баскетбол, волейбол.
–
Чи буде продовження «Освітнього Хакатону»?
–
Продовження уже є. Його учасники, за пропозицією директора школи №252 Олени
Преподобної, нині втілюють у життя новий формат батьківських зборів,
інтерактивні форми взаємодії школи з батьками.
У
нашій гімназії цю роботу почали в лютому 2018 року. Обрали тему «Вчимося слухати
і чути один одного». На батьківській раді розглянули проблемну ситуацію щодо
взаємодії вчителя і дитини. Потім кожен класний керівник провів батьківські
збори за певним обраним ним інтерактивним форматом (тему зборів обирали
батьки). Наприклад, у початковій школі обрали тему «Що таке дитячі страхи і як
їх подолати?».
Також
ми запровадили години спілкування вчителя з батьками та дітьми. Дорослі знають,
що, наприклад, у четвер і вівторок Надія Іванівна із 16-ї до 17-ї години готова
з ними зустрітись. А в інші два дні вчитель-предметник спілкується з учнями.
Якщо хтось не зрозумів навчальний матеріал, чи має якісь запитання – може
підійти і запитати.
–
У гімназії багато малюнків на підлозі в коридорах, тенісні столи, дошки для
малювання. Це теж новий проект?
–
Так. Започаткували проект «Перерву гаджетам!». На поверхах улаштували кілька
локацій, аби діти могли відклали мобільні телефони і зайнятися чимось цікавим.
Поставили столи для тенісу, настільні ігри, для малечі на підлозі влаштували
гру «Твітер». Зробили живописну зону: на стіні наліпили спеціальний папір, щоб
учні могли малювати досхочу.
Цей
проект ми подали на конкурс «Грант міського голови» у номінації «Заклад з
ідеєю». Переможець отримає 50 тисяч гривень на розвиток проекту. Сподіваємося
виграти і купити меблі-трансформери, проектор і екран (хочемо встановити його
на другому поверсі, щоб можна було дивитися хороші мультики та фільми),
гейм-тейбл, пересувну локацію (це така «труба», в якій діти можуть рухатися),
м’які м’ячі, «класики» у коридорах.
–
У вересні 2018 року стартує Нова українська школа. Як готуєтеся до цієї події?
–
У руслі підготовки до НУШ ми запровадили в молодших класах предмет «Логіка».
Звичний формат змінили на ігровий: діти опановують соціальні компетентності,
вирішують задачі з життя – як накопичувати кошти, ухвалювати певні рішення.
Навчальний
заклад долучився до регіонального експерименту «Початкова школа – освіта для
життя», де важливим є інтегроване навчання (один із принципів НУШ). Участь
беруть два перші класи (загалом їх п’ять).
У
середній ланці адаптуємо білінгвальні предмети. У старшій школі вводимо
профільне навчання.
–
Нині точаться дискусії про фінансову незалежність шкіл. Ви як директор
підтримуєте таку незалежність? І чи готові до неї?
–
Я і хочу цього, і трохи побоююся. Фінансова незалежність школи дала б
можливість разом з батьками більш ефективно спрямовувати кошти на нагальні
потреби. Але для цього треба мати фахівця з проведення тендерів, бухгалтера
(хоча б одну таку штатну одиницю на декілька навчальних закладів). Директор не
повинен перетворюватися з освітнього лідера на завгоспа чи голову тендерного
комітету. Хоча, без сумніву, має розумітися на таких речах.
–
Якою, на Вашу думку, є місія директора?
–
Директор як капітан великого судна повинен упевнено стояти на «містку» і
визначати галс корабля. Адже за тобою – ціла команда, котра сподівається, що ти
обереш правильний курс і проведеш «судно» через «рифи» негараздів. Директор
повинен знати і вміти все і, якщо чогось не вміє, має навчитися.
Спілкувалася
Світлана ГАЛАТА, "Освіта України"
№ 13, 2018 рік
№ 13, 2018 рік
Немає коментарів:
Дописати коментар