середа, 3 січня 2018 р.

ЯК ЗМІНИТИ ОСВІТУ В ОТГ?

Децентралізація – одна з найстрімкіших реформ в Україні. Громади, які не побоялися змінити життя своєї спільноти, нині мають перші результати і перші успіхи. Найкращі практики змін у освіті в об’єднаних територіальних громадах Хмельниччини (взаємодія вчителів і батьків, створення органів управління освітою, методичного супроводу, стратегічного планування тощо) зібрали експерти шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні». Днями у Національному університеті «Києво-Могилянська академія» вони презентували посібник «Нова школа у нових громадах».


Шлях до цих успіхів, за словами експерта проекту Айдера Сеїтосманова, був не легкий. Замість тисяч сільських рад, які мало що вирішували й майже не мали коштів, утворено близько 700 ОТГ (а буде – 1500). Громади отримали реальні повноваження, підтримку держави та фінанси. У тому числі – щодо освіти. Але впоратися із цими повноваженнями, розробити стратегію розвитку мережі навчальних закладів і вирішити інші гострі питання активістам громад виявилося дуже непросто. Управлінням освітою в селах і селищах займалися відділи освіти районних державних адміністрацій, тому на місцях, відповідно, досвіду управління не було. Тож у багатьох громадах очікували директив «зверху», сподівалися, що «з Києва» підкажуть – що робити, як розпоряджатися коштами і як жити далі.

Школа чи «каса виплати зарплат»?

Між тим «шкільне питання» в ОТГ потрібно було вирішувати негайно.
– Прірва між якістю освіти в місті й селі – величезна, і якби не реформа децентралізації, вона стала б нездоланною, – переконаний ще один учасник презентації, директор департаменту освіти і науки Хмельницької ОДА Олег Фасоля. – Наші дослідження показали, що у 75% малокомплектних шкіл більше половини учнів складають ЗНО на початковому (низькому) рівні. Є відомий вислів, що генії народжуються у селі, а помирають у столиці. Якщо ж зберегти стару систему освіти, то новонароджені генії не зможуть відбутися.
Олег Фасоля розповідає: у 1991 році в області навчалися 204 тисячі учнів, нині – 129 тисяч. Усіх працівників у школах було 23 тисячі, стало – 29. Кількість шкіл зменшилась, але, на жаль, за рахунок закриття навчальних закладів I рівня (їх чимало закрили у 90-ті), котрі мають бути максимально наближеними до дітей. У інших регіонах ситуація схожа на цю.
– Ми перетворили навчальні заклади на «каси виплати заробітної плати», – констатує Олег Іванович. – А ще опалюємо взимку величезну кількість малокомплектних (і, відповідно, напівпустих) шкіл. Температура там мінімальна, лише «аби труби не розмерзлися». То чи потрібна нам така школа у кожному селі?!
Одне із завдань реформи освіти в ОТГ – зробити все, щоб освітні послуги стали доступні для дитини, в якому б населеному пункті вона не народилася. Що ж може зробити ОТГ, щоб освіта в сільських школах стала якісною?

«Тут навчався Кашпіровський!»

На думку Олега Фасолі, освіта у школі залежить від багатьох чинників. Це, зокрема, конкурентне середовище, в якому навчаються школярі (у класі з п’яти учнів складно сформувати необхідний комунікативний рівень). Надзвичайно важливо також – хто саме навчає дітей. Поганий учитель не може досягти хорошого результату! Тому потрібно навчити (на тренінгах, вебінарах, спеціальних курсах тощо) тих педагогів, які хочуть здобувати знання, щоб вони, у свою чергу, змогли навчити дітей.
Ще один чинник – навчальні засоби для природничих навчальних предметів.
– Проблема в тому, що фізику й хімію, на жаль, не можна вивчати «на пальцях», – продовжує фахівець. – Скільки б ми не розказували дітям теорію, але доки учень не складе електричне коло, не проведе фізичний чи хімічний експеримент, не побачить клітину в мікроскопі – до того часу в нього не з’явиться любов до науки.
На жаль, замість того, щоб осучаснити матеріальну базу найкращих шкіл, кошти йдуть на утримання малокомплектних закладів. За словами Олега Фасолі, на Хмельниччині є населені пункти, де сільські й районні ради всіма можливими способами зберігають (чи зберігали) школи, бо там навчався «хтось відомий». В одному із сіл області, наприклад, є школа ІIII ступенів на 320 місць, у якій колись навчався відомий науковець, колишній віце-прем’єр.
– «Дозберігалися» до того, що у закладі залишилося 18 учнів, – хитає головою Олег Іванович. – Уявляєте, які знання отримували випускники цієї школи?..
В іншій ОТГ на поради оптимізувати мережу малокомплектних навчальних закладів члени громади відповідали: ми не можемо закрити школу, бо в ній навчався Анатолій Кашпіровський!
Учасники зустрічі запитували: чи був спротив під час оптимізації мережі шкіл в ОТГ? І які кроки треба зробити, щоб реформа була успішною?
Фахівець відповів: на жаль, спротив був, інколи шалений, зі перекриванням доріг, образами, судовими позовами. І дуже часто противниками реформи децентралізації (і пов’язаної з нею освітньої реформи) і каталізатором збурення громад є вчителі.
– Старий радянський міф про «професію на все життя» (зокрема і професію вчителя) має відійти в минуле, – переконаний Олег Фасоля. – До речі, на думку експертів освітніх програм ООН, діти, які народжуються сьогодні, впродовж життя змінюватимуть свій фах 6-7 разів.

Робота є, шукай бажання

Прикро, але отримувати нові знання (чи нову роботу) хочуть далеко не всі сільські вчителі. Директор департаменту розповідає: в одній зі шкіл Красилівського району, яка з загальноосвітньої стала початковою, вчителям запропонували роботу в опорному закладі у райцентрі. Доїжджати туди 20 кілометрів можна безкоштовно – шкільним автобусом. Жоден з педагогів не погодився.
І цей випадок непоодинокий. За словами Айдера Сеїтосманова, у Новокалинівській громаді на Львівщині після створення опорної школи десяти вчителям з навколишніх сіл запропонували роботу в місті Новий Калинів (з безкоштовним підвезенням). Але з десяти вчителів їздити в нову школу погодилися лише двоє.
Переконувати членів громади у необхідності оптимізації мережі навчальних закладів автори посібника радять за допомогою успішних прикладів інших ОТГ. Передусім необхідно знайти союзників серед інших учасників освітнього процесу – батьків і учнів. (У посібнику описано, як це зробити.)
– Треба переконати їх, що школа – це не дитячий садочок для дорослих дітей, – додає Олег Фасоля. – Школа – це заклад, у якому здобувають ґрунтовні знання, котрі допоможуть стати успішними в житті.
Досвід ОТГ Хмельниччини показує, що батьки дуже швидко стають союзниками змін, коли переконуються, що дітям в опорних школах справді краще. Саме так сталося у Летичівській ОТГ.
– Пам’ятаю збори, на яких розглядалося питання оптимізації навчальних закладів у цій громаді, – згадує Айдер Сеїтосманов. – Прийшли батьки, учні, вчителі; мовчки і похмуро слухали. Потім вибухнув «вулкан» емоцій. Кричали: «Ви нас обманюєте, хочете закрити школу!».
Але активісти ОТГ не здалися, працювали, переконували. Улітку дітей возили в гуртки до опорної школи, і їм там дуже сподобалося. У вересні діти пішли навчатися до опорної школи, і батьки почали говорити: «Гарна школа, добре, що перейшли». І коли місцевий депутат вирішив «заробити політичні дивіденди» і подав позов до суду, аби скасувати рішення про оптимізації, виявилося, що до напівпустої школи в селі (в якій було по два-три учні у класі) повертатися вже ніхто не хоче.
До речі, ще один ворог реформи децентралізації – популізм. Місцеві активісти дуже часто йдуть на вибори з гаслами «Збережемо школи й бібліотеки!». А потім дивляться на кошторис (і, головне, результати роботи) таких шкіл і розуміють: утримувати їх немає сенсу.
Утім, члени шведсько-українського проекту «Підтримка децентралізації в Україні» наголошують: громада повинна думати не лише про закриття малокомплектних закладів освіти, а й про створення нових робочих місць, підтримку підприємництва тощо. Іншими словами – має напрацювати стратегію свого розвитку. Також не варто піддаватися «спокусі» відтворити на рівні ОТГ стару систему управління районної адміністрації: це вже буде не реформа.
– Освітня складова реформи дуже важлива, адже саме вона допомагає змінити мислення, – додає Айдер Сеїтосманов. – Якщо нема нового, сучасного мислення, то можна заасфальтувати дорогу та пофарбувати школу, але нова фарба зблякне, а споживацька психологія залишиться. І не варто чекати, що все повернеться назад. Процес децентралізації – незворотний і, як показують перші результати, успішний.

Світлана ГАЛАТА,
«Освіта України», № 49 за 18 грудня 2017 року



Немає коментарів:

Дописати коментар