четвер, 29 червня 2017 р.

«Вічники» села Макошине

  Не чекаючи «манни столичної»,  люди  влаштовують соціальне та економічне життя села


Люди літнього віку часто живуть учорашнім днем – коли дерева були високими, трава зеленою, а вони – молодими. Діти завжди мріють про майбутнє. Подружити два покоління, котрі символізують «вчора» і «завтра» та змінювати життя своїми руками зуміли в невеликому селі на Чернігівщині.

Ранок, хутір Остапівка поблизу села Макошино Менського району на Чернігівщині. До місцевої «вітальні»  (за сумісництвом фельдшерсько-акушерського пункту) заходить вісімдесятидвохрічна Ольга Степанівна Щербатенко, весело вітається. Заходять й інші. Запитують одне одного про здоров’я, жартують, мовляв, якщо хворіємо – значить – живемо. Приносять  книжки. Література, звичайно, читана-перечитана, але пенсіонери сміються, що одна з переваг «другої молодості» - що скільки книжку не читай, кожного разу здається, що вперше. Але нині у стареньких з’явилася цікава й відповідальна справа: разом з  школярами вони пишуть історію села.

Усією громадою
Історія  села – спільна, але кожна людина літнього віку села Макошино та хуторів Остапівки, Рожківки й Котички має в ній власну сторінку.  На ній старенькі діляться рецептами виживання в кризових ситуаціях, розповідають, як можна залікувати рани, саботувати примусові роботи і, найголовніше – жити по совісті.
Ініціювала цю справу голова Макошинської благодійної організації «Нащадки Аратти» Наталія Колесник. Організація була створена у 2004 році,  коли велике й мальовниче село стрімко занепадало. Ще наприкінці 90-х заводи з виготовлення сільгосптехніки та залізобетонних виробів зупинилися, труби в Будинку культури (так гордо іменується сільський клуб) розмерзлися. Дітей у Макошиному все меншало, а кількість пенсіонерів – збільшувалася.
Завдання «Нащадки Аратти» спочатку ставили невеликі: опіку над соціально беззахисними (старими й малими), організацію гуртків та позашкільного дозвілля.
Справа самоорганізації макошинцям сподобалась. Обрали нового голову сільради – Кравцова Валерія Михайловича і, не чекаючи «манни столичної» (тобто коштів на газифікацію та ремонт клубу) громадою почали піднімати соціальне та економічне життя глибинки.

«Укрмова – суперкльова!»
Спочатку задружились з Дуврським коледжем з Великобританії. Макошинські школярі зїздили  до Дувру,  потім в село приїхали англійські підлітки. На березі Десни поставили старенькі намети, запалили ватру, закинули рибальську волосінь. Дуже швидко в Англії на поїздку до України стали записуватися в чергу. В минулому році сюди приїхали 40 англійських дітей і 40 українських. В цьому році в таборі також 40 англійців і 60 – наших (з усього району). Сільські діти з задоволенням вчать англійських підлітків української мови, а на футболках (своїх і закордонних друзів)  пишуть не зовсім літературно, але дуже щиро: «Укрмова – суперкльова!».

«Індіанські»  пригоди на Десні
Сільські хлоп’ята розповіли, що ровесники з Великобританії спочатку дуже дивувалися: мовляв, а де ваші ведмеді? Але місцеві хлопці честь села не посоромили: показали трюки на ходулях та «польоти» на трапеції. Гукнули чотирирічного Сергійка Параду і він показав справжні шедеври циркової акробатики. Циркова трупа в невеликому українському селі для англійців стала неабиякою несподіванкою. Трупа «Юність», до речі – дивовижна. Організована вона ще в вісімдесяті, після занепаду дев’яностих відроджена, і нині є єдиною в Україні селищною цирковою трупою, яка отримала звання зразкової. Діти їздять  на гастролі до Данії, Єгипту.  Є навіть циркові династії – наприклад, акробати Валентина Анатоліївна Бур та її донька Аліна.
Для повноти ефекту англійським друзям розповіли, що в селі є своя «Індія» (це чистісінька правда, так називають район селища). Засмаглі «індіанці» на ведмедів, звичайно, не полюють, але історії про метрові щуки розповідають залюбки. І так само радо проводять для гостей села «майстер-класи» з риболовлі.  Англійські підлітки потім розповідають удома історії про неймовірні пригоди на Десні й журяться, що в їхній місцевій річечці «водиться» тільки таблиця Менделєєва.
Як голова лелечат рятував
Між тим, і циркова трупа, і три футбольних команди, і гуртки (вишивання, «вмілі руки», комп’ютерний та багато інших) якраз і є результатом відродження ініціативи громади. Голова селищної ради Валерій Кравцов жартує, що був момент, коли в селі лишились дві тисячі людей (тисяча – пенсіонери) і соціальна сфера. Тоді й було вирішено робити все своїми силами: будувати спортзал, ремонтувати школу й дитсадок, реконструювати очисні споруди (цю роботу закінчили в 2005 році і нині в Десну не потрапляє жодної краплі каналізаційних стоків) і газифікувати селище. У 2007 році громада взяла кредит на проведення 42 кілометрів газопроводу. Голова робить ставку на збереження екологічної чистоти Придесення й розвиток сільського туризму.  Селище невеличке, але тут – і спуск на плотах, і риболовля, і ожина та гриби в лісі. Сьогодні в Макошине приїжджають десятки сімей з Москви й Петербурга (село традиційно виручає залізна дорога), яким імпонує привітність сельчан і страшенно подобаються місцеві ціни.
         «У 2009 році, - розповідає Валерій Кравцов, - ми перекрили дах Будинку культури,  в цьому році до Дня незалежності плануємо відкрити спортивний зал. Головне – змінити свідомість людей, щоб вони не чекали подачок, а змінювали життя своїми руками».
Голова трохи лукавить: опалення у відремонтованому клубі все ще не працює, а за Десною на хуторах жителі іменують себе робінзонами із-за відірваності від цивілізації. Але макошинці обирають Валерія Кравцова на посаду голови вже втретє – надто помітні зміни відбуваються в селі в останні роки. До того ж як не намагається відставний офіцер Кравцов триматися солідно й серйозно, односельці знають – він пам’ятає не лише про людей, а й про птахів. І коли вітер скинув гніздо біля дому голови, вся родина годувала лелечат жабами, аж доки старі птахи повернулися в гніздо. Перед сусідами віджартовувався: мовляв,  рятуємо бусьок, щоб було кому немовлят в село приносити! До речі, стодвадцятирічний дуб на хуторі Остапівка спиляти на дошки також голова не дозволив.
Одна з  позитивних змін (для села чи не найголовніша) – залучення людей літнього віку до життя громади, увага до стареньких і, як кажуть в Макошиному, діалог поколінь.

Досвід виживання: пам’ятати, щоб не знадобився
Благодійна організація «Нащадки Аратти» не тільки влаштовує табори відпочинку. Її волонтери взяли під опіку сто тридцять сімей Макошиного. Завдяки співпраці з німецьким фондом «Пам’ять. Відповідальність. Майбутнє» та програмі «Місце зустрічі: діалог»  волонтери допомагають ветеранам, остарбайтерам і просто літнім людям. Завдання програми – не тільки бути корисними стареньким, але й зробити так, щоб їхній досвід став корисним для суспільства.
Директор Макошинської школи Наталія  Коновець каже, що приклади того, як потрібно жити й діяти для добра людей та України молодь сьогодні намагається відшукати в книжках. (Макошинські школярі, наприклад, зачитуються популярною книжкою Мирослава Дочинця «Вічник». Книга була номінована на здобуття Шевченківської премії 2012 року і є життєписом закарпатського мудреця Андрій Ворона.) «Але й у нас, - посміхається директорка, - чи не в кожному житті прикладів людяності – на добру книгу».  Насамперед це стосується досвіду виживання та взаємодопомоги за тоталітарних режимів: у гетто, концтаборах, ГУЛАГу, в часи голоду.  (На сільській вулиці і нині можна почути розповідь, як матері та бабусі носили на станцію хліб  і теплі речі, коли в село прибув ешелон з голодними дітьми Поволжя. Багатьох дітей тоді просто розібрали по хатах.)
Ніхто не хоче, щоб цей досвід знову знадобився, але він має стати пересторогою спробам будувати нові тоталітарні суспільства.  Та й для самих стареньких спілкування одне з одним та з молоддю корисне: вони відчувають себе потрібними. З літніми людьми в Макошино дружать цілі класи! Наприклад, учні 5-го класу (класний керівник Надія Бусол) взяли шефство над вісімдесятидев’ятирічною Надією Степанівною Рачок, яка пережила блокаду Ленінграду. І ходять до неї в гості не з примусу, а з задоволення. «Стареньким потрібна не так хлібина, як увага», - переконана директорка.

 Село в альбомі
До речі, макошинці придумали й нестандартний спосіб спілкування людей літнього віку та молоді. Як було сказано вище, вони почали писати історію села!
Два роки тому «Нащадки Аратти» почали проект «Сива стежина в сто доріг», який намагається активізувати літніх людей до участі в громадському житті, відчути себе потрібними й важливими.
Старшокласники розпитують старших, збирають старі світлини, записують їхні історії. У великому альбомі (який в майбутньому може стати книжкою) пишеться життєпис села. Зібрано фото часів громадянської війни (початок минулого століття), спогади про колективізацію, голод, війну, примусову працю в Німеччині, а також – фото першої сільської школи, історія сільського драмтеатру (фото з 1918 року),  перший склад хору «Полісся» 1924 року, і – обличчя, обличчя, обличчя. Саме ці люди – в кирзових чоботях узимку і босоніж улітку, з сором’язливими посмішками і одній празниковій сорочці на всіх світлинах за півстоліття життя - відбудовували село після пожеж та повоєнних руїн, ростили дітей, рахували палички трудоднів, виручали одне-одного, співали й ніколи не жалілися на свою долю.
Ви не повірите, але вони й нині не скаржаться!

«Синя пов’язка»  охоронної грамоти
Зустрічаюся з Валентиною Дем’янівною Білець, 1924 року народження.   В світлій хустині, спокійна й привітна. Пальці рук майже не гнуться: у шістнадцять років Валентина Степанівна будувала вузькоколійку в окупації. «Діти ледь не примерзали до шпал, - згадує жінка, - зате ми носили сині пов’язки, а це був знак для патрулів, що нас не можна забирати на примусову працю в Німеччину». За роботу на вузькоколійці давали кілька ложок крупи, буханець хліба на тиждень.
Перед війною Валентина Степанівна закінчила 9 класів, 22 червня мала бути випускна вечірка. А натомість – побігли ховатися від бомб під кручі.
 Після війни працювала в госпіталі. Каже: «Головне – і в найгірших ситуаціях залишатися людиною. Бо на чужій біді ні статків, ні зиску не надбаєш, все за водою піде. Та й імена активістів продрозверстки  чи поліцаїв люди з пам’яті викреслили, а прізвище засновника українського театру в селі (1918 рік) Петра Павловича Юркевича, котрий дружив з Кропивницьким, пам’ятають».
«Нині можна жити, - підсумовує старенька. -  Тільки б пенсію трохи збільшили. А то вся на ліки витрачається».

 Найсмачніші  равлики

Зустрічаюсь ще з однією героїнею сільського життєпису - Галиною Семенівною Лавською, 31 року народження. З розповідей батьків знає про розкуркулення їхньої сім’ї¸ яка жила на хуторі Остапівка. У них були корівка й кінь – справжнє багатство для сільських активістів. Мати розповіла їй, що розкуркулювали місцеві, сусіди. Вже холодно було, але кожушину, в яку мати кутала малу Галинку, все одно зняли.
В колгоспі Галина Семенівна працювала з четвертого класу.  У післявоєнні роки хутір часто заливало: худоба на фермі по шию в воді стояла. На два-три місяці хутір перетворювався на острів.
         «У 1947 році голод був, то ми коржики з лободи пекли,  макуху запарювали. Ще й досі ті «рецепти» пам’ятаю. Розповідаю школярам, які смачні равлики, запечені на вогнищі. А цілющими травами можна цілу аптеку замінити».

        В гостях у «робінзонів»
         Влітку з хуторів до села можна дістатися двома способами: вплав і поромом. Є ще далекий об’їзний шлях залізничним мостом, але на нього, як кажуть місцеві,  ні бензину, ні кінських сил не напасешся. Паром працює з червня і до першого льоду.

         Дерев’яна платформа, на яку заїжджає тракторець, мотоцикл з коляскою і віз із сіном,  скрипить і крениться на один бік. Але поромник Сашко заспокоює: мовляв, піднімайтесь «на борт», поїдемо з вітерцем!
         «Пасажири» беруться за сталевий канат (одному поромнику його з місця не зрушити) і ми рушаємо до Остапівки. В гарну погоду плисти на поромі – чисте щастя. В дощ, теоретично, можна сховатись в маленькій «кабіні» з саморобною лавочкою. Перевіз платний: за велосипед треба заплатити 2 гривні, гужовий транспорт – 8,  трактор без причепа – 25,  комбайн – 70. З сільськими статками, як кажуть місцеві, не наїздишся.
         За перевозом видніється зачинений хутірський клуб у заростях кропиви. Шибки вибиті,  в кімнаті, де була бібліотека,   давно поселились горобці. ФАП, магазинчик, хліб та пошта два рази на тиждень – ось і вся цивілізація.     
Над першим же чистеньким будиночком, який вигулькує з заростей кропиви, видніється вицвіла ветеранська стрічка. Тут живе перша «співачка» і жартівниця на селі, Ольга Степанівна Щербатенко. Маленького зросту,  худенька, схожа на пташку бабуся, усміхаючись, розповідає про своє життя. Коржики з лободи (33 рік), щавляники (41-45 рік), знову коржики з лободи (47 рік). Потім – «старшою куди пошлють» в колгоспі. Дітей виростила, внуків і правнуків дочекалася. Для всього роду Ольга Степанівна – приклад стійкості й вміння жити з посмішкою. 
         До речі, в голови Валерія Кравцова вона запитує, коли клуб відкриють. Валерій Михайлович обнадіює: мовляв, у вересні почнуть ремонт. Благодійна організація «Нащадки Аратти» обіцяє культурну програму і навіть перевіз (планують купити великий човен). «Восени, - каже Наталія Колесник, - заспіваємо на вечорницях».
        
         До школи на тракторі
В Остапівці живе півтори сотні дорослих і девять дітей. П’ятеро школярів вчаться в Ядутах (це вже інший, Борзнянський район), але автобус з Ядут доїжджає лише до Майорівки. Потім асфальтова дорога закінчується і до Остапівки треба чимчикувати два кілометри пішки.
«Моя Даринка в цьому році йде в перший клас, - журиться Світлана Шепоніна, - але до школи – хоч на крилах лети. Автобус до нас не доїжджає, дорога розбита. Дві районні адміністрації – Менська і Борзнянська  вирішують питання з дорогою, але грошей поки що ні в кого немає».
Школа в Ядутах хороша, навчаються діти з задоволенням, але восени й навесні два кілометри бездоріжжя, буває, доводиться долати на тракторі.  Але й трактор допомагає не завжди – в деякі роки вода повністю відрізає хутір від цивілізації. У 94 році, наприклад,  хутори повністю відрізало від цивілізації. Хліб і ліки доставляли на човнах.  Селяни жартують, що їм не звичайний, а підводний човен потрібен. Втім, переїжджати в село не квапляться. Навпаки, ще й приїжджих агітують у них залишатися. Кажуть: місто ослаблює людину, а природа – робить сильнішою.
          ***
«В шістдесят пять життя тільки починається!», - каже європеєць. «В шістдесят п’ять починаються проблеми», - зітхають українці. Мовляв, це тільки «там» пенсіонер створить громадську організацію, спілкуватиметься, мандруватиме й відчуватиме себе потрібним.  Макошинський досвід свідчить: ми можемо зробити так, щоб літні люди не відчували себе «баластом історії».  Для початку, треба просто «познайомити» їх з дітьми.

Рядки з учнівських творів
          «Дітки, радійте життю!»
«Нещодавно прочитала книжку «Вічник» Мирослава Дочинця. Його головний герой – карпатський мудрець Андрій Ворон вчився мудрості в Чорному лісі, в таборі й на засланні.
Ми разом з людьми старшого віку пишемо історію села. В макошинському кожному дворі можна зустріти такого «вічника»! Старші люди розповідають, що треба бачити все живе довкола й і радіти всьому:  травині, дереву, грибові, птиці, звіру, землі, небу. Кажуть: дітки, радійте життю, живіть гідно й порядно.»
Олена Хатамова, учениця 11 класу

         «Жити щасливо, незважаючи ні на що»
         «Учора навідали бабусю Валю (Лагункову Валентину Михайлівну. – Авт.). У війну її забрали в Німеччину, їй тоді  п’ятнадцять років було. Розказала, як працювала на військовій фабриці в місті Зуль. На ніч їм давали сім дрібненьких картоплин, а на обід – супчик з капусти. У 1945 році остарбайтерів звільнили американці, додому потім три місяці добиралися, голодні, але щасливі.
Тьотя Валя каже: дітки, ніколи не можна опускати руки й зневірюватись. В цьому житті не важко бути нещасним, значно важче протистояти обставинам і жити щасливо, незважаючи ні на що». 
Олена Сушко, учениця 11-го класу.

Бабусині пісні про любов
Ми з друзями записуємо розповіді дідусів і бабусь з нашого села. Тепер знаю, що навіть сільські мовчуни й відлюдники – цікавезні.
Дивлячись на цих бабусь, розумію, що моя власна бабуся – не вічна, може піти від мене. Тому хочу  зробити для неї щось особливе, хороше. Записую її пісні. Ви не повірите, але всі вони – веселі, про віру, надію й любов.»
Рибенок Ірина, учениця 11 класу
                                              
         Совість і статистика
Кожен п’ятий українець є людиною похилого віку, кожен шостий – самотній. За даними голови парламентського комітету у  справах пенсіонерів, ветеранів та інвалідів Валерія Сушкевича, в минулому році Територіальними центрами соціального обслуговування не були охоплені і не отримали гарантованих законами України послуг та були вимушені самостійно долати складні життєві обставини 265 тисяч  людей похилого віку та інвалідів. В перекладі на людську мову це означає, що українська держава (громади, міста та містечка) залишили напризволяще 265 тисяч безпомічних людей.  
Макошинців у цьому списку - немає.

 Київ – Макошине – Київ
 23 липня, 2012 рік. № 30



Немає коментарів:

Дописати коментар