Сторінки

Сторінки

вівторок, 17 квітня 2018 р.

ГУЦУЛЬСЬКА ШКОЛА


Жовтий шкільний автобус обережно рухається гірською дорогою від присілку до присілку. Щоб зібрати дітей до школи села Яворів Косівського району на Івано-Франківщині, треба проїхати не один десяток кілометрів. Часто водій, помітивши на стрімкій стежці маленьку фігурку з портфелем, терпляче чекає, доки учень спуститься вниз. Здається, що школярикам услід «махають руками» різнокольорові килимки та ліжники, розвішані на тинах.




Майже в кожному домі у цьому селі – маленька майстерня з виготовлення виробів із вовни чи різьблення по дереву. Вироби яворівських майстрів відомі не лише в Україні, а й у Європі, США, Японії (сюди частенько навідуються фахівці з ткацтва з-за кордону). Про кращих різьбярів і ліжникарів краю написані книжки, а секрети ремесла вивчають юні підмайстри. Зокрема, на уроках праці в Яворівській школі.
Ця гірська школа – справді унікальна. Нещодавно вона відсвяткувала своє 170-річчя, але своїм розквітом завдячує справжньому освітянському подвижнику, вченому, заслуженому вчителю України Петрові Лосюку.

Від малокомплектної восьмирічки – до «школи можливостей»
…З Петром Васильовичем спілкуємося у його домашній бібліотеці. На поличках – десятки примірників започаткованих ним видань: науково-педагогічного журналу «Гуцульська школа», навчально-методичних посібників «Бібліотеки гуцульської школи» та інших. Буквально з порога педагог «засипає» запитаннями (і зауваженнями) щодо розбудови Нової української школи, турбується, чи врахують під час реформи специфіку роботи гірського навчального закладу, де навчають ремесел. Адже хоч Петро Васильович і перебуває на заслуженому відпочинку, та школа для нього – і нині на першому місці.
Запитую засновника «Гуцульської школи»: як він розбудовував навчальний заклад; яка головна ідея його авторської методики й, основне, яким він бачить майбутнє свого дітища?
Директором Яворівської школи Петро Васильович став у 28 років на початку 60-х. В однокомплектній восьмирічці з технічного персоналу тоді були лише дві прибиральниці, вони ж і опалювачі. Директорові, який виконував функції завгоспа, доводилося завозити дрова з Верховинщини і днями стояти в черзі за вугіллям із шахти в Ковалівці. Морозними днями через низьку температуру в класах на перших уроках школярі не писали. Багато родин, які нині назвали б малозабезпеченими, не мали змоги придбати дітям теплий одяг і взуття. Виручав пришкільний інтернат, де діти отримували гаряче харчування і мешкали весь навчальний рік.
У ті нелегкі роки Петро Лосюк переконував учителів і батьків у необхідності відновлення в Яворові середньої школи. Разом із громадою села зміцнювали матеріальну базу навчального закладу, побудували приміщення для трьох класних кімнат і майстерні, встановили централізоване опалення. 1967 року середню школу було відновлено.
У 1970-х усі зусилля невгамовного і безкомпромісного молодого директора були спрямовані на подолання місцевого стереотипу, що можна обійтися без середньої освіти. Цей «штамп» мав міцне коріння: за сто років (із другої половини XIX по першу половину XX століть) ніхто з мешканців села не здобув середньої освіти – більшість населення була малописьменною і навіть неграмотною. Урешті авторитет школи переміг: 1979 року до трьох девятих класів Яворівської школи набрали 87 учнів.
І в Яворові, й у деяких інших селах Косівського району, де мешканці займаються художніми ремеслами, на уроках трудового навчання запровадили заняття з різьби по дереву, вишивки, ткацтва. Постало питання про навчально-методичне обґрунтування навчання ремесел у школі. Це завдання також узяв на себе Петро Лосюк. У своїй дисертації на тему «Моральне виховання старшокласників у процесі оволодіння народним декоративно-прикладним мистецтвом» він теоретично обґрунтував і експериментально підтвердив доцільність поєднання мистецтва і праці у школах тих місцевостей України, де розвинуті народні промисли.
Цікавлюся: скільки його учнів стали відомими майстрами?
– Дуже багато, – відповідає Петро Васильович. – Але ми не мали за мету, щоб кожен учень став відомим майстром. Аж ніяк! Прагнули, щоб випускники ставали фаховими деревообробниками, будівельниками, ткалями і могли заробити на прожиття. І це завдання виконали.
У 1982 році, після п’яти років протидії партійних функціонерів, у селі звели нову школу. Добре обладнані навчальні кабінети з усіх предметів, комп’ютерний клас, майстерні, актова і спортивна зали, стадіон зі збірно-розбірним басейном, гірськолижна база із 300-метровим витягом – усе це влаштували для розвитку нахилів і здібностей юних гуцулів. На початку 90-х тут одними з перших в області почали опановувати комп’ютерну грамотність, школа отримала комп’ютерний клас з базовим програмним забезпеченням. У районі виникло гасло: «За оволодінням комп’ютером – до Яворова».
Зусиллями невгамовного директора і педагогічного колективу віддалена сільська школа стала сучасною і престижною.


Сказано – зроблено!

У 1991-му Україна здобула Незалежність, і педагоги вирішили: час перебудовувати школу.
– До 1991 року навчальні програми були однаковими від Камчатки до Карпат, – згадує Петро Васильович. – Школа була безликою… А після здобуття Незалежності утворився своєрідний вакуум, потрібні були нові навчальні програми і методичне забезпечення.
Ще на початку 90-х педагог почав думати, як вивчати гуцульщинознавство (історію краю, традиції, звичаї) у школі. Поїхав навіть до обласного центру, щоб попросити науковців написати спеціальні програми і порадитися з ними, де взяти матеріали з історії. Проте отримав розумну відповідь: не варто шукати Гуцульщину в Івано-Франківську, треба шукати матеріали самим, залучати місцевих краєзнавців. Тож Петро Лосюк повернувся і почав діяти.
До роботи приєднався відомий краєзнавець Ігор Пелипейко. Центром вивчення гуцульщинознавства (і видавничим центром також) стала школа села Яворів. У 1994 році Петра Васильовича обрали членом-кореспондентом Національної академії педагогічних наук  – він став єдиним в Україні сільським педагогом-практиком – академіком. А у глибинці, за сотні кілометрів від великих міст, запрацювала авторська гуцульська школа Петра Лосюка.
Освітяни підготували і видали книжку про Гуцульщину «Плай», хрестоматію з місцевого фольклору «Флояра», започаткували «Бібліотеку гуцульської школи». Нещодавно, до речі, вийшла 34-та книжка цієї бібліотеки під назвою «Косівщина. Освіта». Також педагоги школи створили методику Let’stalk about Hutsulshchyna in English («Поговоримо про Гуцульщину англійською»). Склали регіональну програму краєзнавства для всіх класів і навчальних предметів середньої школи.
– Щоб учителі мали матеріал для ведення уроку і він органічно вплітався в навчальну тему, ми розробили відповідні завдання для всіх предметів, – розповідає Петро Васильович. – Наприклад, під час вивчення історії Прикарпаття розказуємо про опришків під проводом Олекси Довбуша. Є спеціальні завдання і для уроків фізики, математики тощо. Також розробили орієнтовні програми спеціального курсу «Історія Гуцульщини». У 9–11 класах відводимо цьому курсові один урок на тиждень з варіативної частини. Тобто ми не тільки проголосили вивчення Гуцульщини, а і втілили це в життя.

І наука, і ремесло
Складно повірити – але в цій сільській школі «на висоті» й ремесла, і загальноосвітні предмети. У навчальному закладі працюють ліцейні класи фізико-математичного профілю. Учні також збирають і вивчають фольклор, укладають словник гуцульських говірок, описують пам’ятки природи, архітектури та історії, створюють топологічні карти тощо. Ну і, звісно, опановують народні ремесла. Менші школярі знайомляться з історією ліжникарства та різьблення, старші самостійно розробляють узори, тчуть ліжники чи виготовляють вироби з дерева.
Утім, Петра Васильовича найбільше хвилює – яким буде майбутнє школи після впровадження профільного навчання.
Педагог розробив концепцію розвитку навчального закладу, в якій профільне навчання поєднується з допрофесійною та професійною підготовкою учнів 10–11 класів однокомплектних сільських шкіл. За його задумкою, якщо у класі є 15 учнів, то всі разом вони можуть вивчати базове ядро навчальних предметів, а далі – навчатись у трьох групах із 5 учнів суспільно-гуманітарного, природничо-математичного і технологічного профілів.
Нинішній директор навчального закладу Вікторія Лосюк також упевнена, що Яворівська школа має величезний потенціал для розвитку. Нещодавно під час участі в експерименті зі створення освітніх округів у сільській місцевості  школа успішно виконувала ті функції, які нині покладено на опорні школи. Вчителі сподіваються, що заклад отримає цей статус. Тим більше, що для цього є все – і велике приміщення, і пришкільний інтернат, і відповідна кваліфікація педагогів.
Здобутки учнів підтверджують, що навчають у школі якісно. У 2017 році одинадцятикласниця Іванна Вепрук посіла призове місце на Всеукраїнському етапі конкурсу науково-дослідних робіт МАН у секції «Мистецтвознавство».  Минулого року учень школи склав тест із математики на найвищий бал ЗНО. Випускники успішно вступають до університетів, захищають наукові роботи.
– Хочемо, що наша школа стала опорною з художньо-естетичним напрямком, – додає Вікторія Володимирівна. – Переконані, що в сільській навчальному закладі можна давати дуже хорошу освіту.

Світлана ГАЛАТА, «Освіта України»
Київ – Яворів – Київ

Немає коментарів:

Дописати коментар