середа, 20 січня 2021 р.

Всеукраїнська школа онлайн: зроблено з любов'ю

    Новий рік для українських шкіл розпочався з жорсткого локдауну - навчальні заклади знову змушені працювати дистанційно.  Для того,  щоб віддалене навчання було якісним та максимально комфортним для вчителів, учнів та батьків, Міністерство освіти і науки, Міністерство цифрової трансформації та Український інститут розвитку освіти ініціювали створення  Національної платформи “Всеукраїнська школа онлайн”. Днями вона вже розпочала роботу. 



Що ж змінить платформа ВШО в українській освіті? Як ефективно використати її контент та інструменти? Як ефективно та швидко налагодити якісний процес змішаного або дистанційного навчання? Про це під час онлайн-зустрічей з вчителями, вебінару та у відео-інструкціях розповідають ініціатори та творці школи.
 

Чи є ВШО обов’язковою?

    Про те, що пандемія стала каталізатором створення цієї школи, говорить і директор Українського інституту розвитку освіти Вадим Карандій. Він нагадав, що передумови до онлайн-навчання закладено в концепції НУШ, яка передбачає створення нового освітнього середовища та його цифровізацію. Зокрема, це передбачає можливості навчатися не лише в стінах школи, але й віддалено та індивідуально. 

    На сьогодні вже існує чимало платформ для онлайн-навчання, але доступ до них можливий або платно, або для обмеженої групи осіб.  Завдяки платформі ВШО кожна школа і кожен учитель зможе організувати таке навчання безкоштовно.

    - Платформа уже працює, сьогодні там викладено уроки з 18 основних предметів: української мови та літератури, біології, екології, географії, всесвітньої історії, історії України, математики, алгебри, початків аналізу, геометрії, мистецтва, основ правознавства, природознавства, фізики, хімії,  англійської мови та зарубіжної літератури, - розповідає пан Вадим. - Але основний обсяг робіт все ж заплановано на 2021 рік. Уроки довантажуватимуться на платформу щотижня, всього їх заплановано вісімсот. Наша мета - за наступні дев’ять місяців створити повний онлайн-курс всіх основних предметів з 5 до 11 клас. 

    Звісно, платформа - це нові можливості  не лише для учнів, а й для вчителів. Вадим Карандій упевнений, що ВШО допоможе педагогам виробити нові навички та компетентності, опанувати нові методи викладання та розширити горизонти професійної діяльності. До речі, вже на початку 2021 року на платформі буде презентовано «Кабінет вчителя», де педагоги зможуть відстежувати прогрес своїх учнів, модифікувати курси чи створювати власні. 

    У пана Вадима запитали: чи буде платформа обов’язковою для використання в усіх школах?  Він відповів: ні! У концепції НУШ закладено академічну свободу, тому вчитель має право вирішувати, які інструменти та онлайн-платформи використовувати.  

    - Але ми сподіваємося, що за рахунок якісного матеріалу та зручного й ефективного функціоналу Всеукраїнська школа онлайн “увійде” до кожного навчального закладу, - додав він. 

Що робити, якщо немає інтернету?

    У представленні платформи взяла участь і заступник міністра цифрової трансформації Валерія Іонан.Учителі запитали у пані Валерії:   що робити, якщо інтернет в навчальному закладі (особливо у глибинці) - не ідеальний? Заступниця міністра відповіла, що розробники платформи врахували і цей момент. В рамках проекту ВШО уже працюють партнерські хаби та бібліотеки з доступом до інтернету. Учні і вчителі мають можливість скористатися їх можливостями. Нині таких додаткових “майданчиків” близько двох тисяч. і ще чотири тисячі приєднаються до проекту найближчим  часом. 

    До речі, ВШО підтримали три мобільні оператори – Київстар, Vodafone та lifecell, які забезпечують безлімітний нетарифікований доступ до сайту платформи та її мобільного застосунку для всіх абонентів.

Без помилок в ефірі

    Розробником платформи є громадська спілка “Освіторія”. Її голова Зоя Литвин висловила сподівання, що ВШО наблизить Україну до країн-лідерів в освіті. Саме використання цифрових можливостей для навчання під час пандемії (і не тільки!) дає освітянам величезні переваги. Зоя Литвин нагадала, що найбільш успішно виклик пандемії зустріли країни, які мали подібні платформи. Наприклад, Китай, який  після спалаху SARS у 2003 році активно розвивав онлайн-освіту, з навчанням під час пандемії 2020 року впорався набагато краще, ніж інші країни. Також чудові результати навчання має Естонія, яка почала впроваджувати цифрофізацію освіти у 2008 році. 

    Пані Зоя розповіла, що над створенням ВШО працює зараз більше 140 фахівців. 73 з них вчителі та методисти, 40 - освітні експерти, які “фільтрують” всі уроки, щоб вони були ідеальними. Також це програмісти, оператори, режисери. До роботи залучені також літературні редактори, редактори зйомок. Передбачено й контроль монтажу. 

    Якість навчального контенту надзвичайно цікавить педагогів. Під час зустрічей з творцями ВШО вони запитували - чи  встановлено “запобіжники” проти помилок (які, як ми пам'ятаємо, траплялися під час телевізійної школи навесні). Вадим Карандій запевнив: контроль і схвалення відбувається в декілька етапів, починаючи від плану-конспекту уроку і закінчуючи  уроком на платформі. 

     Всього ж кожен урок проходить вісім фільтрів перевірки.  На етапі розробки методичний супровід надає методист, який стежить, щоб урок відповідав Державному стандарту. Потім з ним працюють літературний редактор, експерт з інклюзії. Остаточний сценарій уроку погоджує експерт УІРО. 

    Лише після цього починаються зйомки відео. Потім відзнятий матеріал ще раз переглядає вчитель та експерт Українського інституту розвитку освіти. 

    До речі, перед зйомками вчителі пройшли спеціальне навчання: тренінги з ораторської майстерності, вміння поводитися перед камерою, з інклюзивності освіти тощо. На підготовку та узгодження одного уроку у кожного вчителя йшло не менше десяти годин. Але результат цієї копіткої та натхненої роботи свідчить: ВШО - це школа, зроблена з любов’ю!

    Як зареєструватися?

    Зареєструватися на платформі дуже просто. Під час онлайн вебінару для вчителів технічний директор “Освіторії” Олександр Папіш пояснив, що для реєстрації  потрібно ввести свої дані та активувати акаунт за допомогою електронної пошти. Якщо повідомлення про активацію не прийшло за десять секунд - не варто панікувати! Як правило, воно приходить протягом 5-10 хвилин. Також доцільно перевірити папку “Спам”. Якщо нічого не спрацювало, потрбіно написати службі підтримки на support@e-school.net.ua. 

    У розділі “Курси” уроки систематизовано за предметами та класами. 

    - Оберіть клас, предмет та запишіться на курс, - додає пан Олександр. - І пам’ятайте, що на електронну пошту не приходить підтвердження реєстрації на курс. Вам потрібно увійти до свого  облікового запису і перевірити, чи є курс у вашому особистому кабінеті. Якщо у розділі “Мої курси” все “ок”, вітаю, можна починати навчання.

     Для цього потрібно обрати тему уроку. Кожен урок складається з відео-лекції, конспекту та завдання. У відео вчитель пояснює тему.  Конспект містить інформацію з теми уроку, додаткові матеріали для самостійного опрацювання та практичні завдання. Його можна переглянути і завантажити у форматі пдф. Тестові завдання - це можливість перевірити свої знання після кожного уроку.  

    Десять кроків до змішаного навчання

    Про те, як “інтегрувати” навчальні матеріали ВШО у щоденну практику вчителів, розповів учитель української мови та літератури Новопечерської школи столиці Юрій Гайдученко. Він зазначив, що для багатьох вчителів віртуальний клас та змішане навчання - це “нова висота”, на яку потрібно піднятися.

 - На жаль,  цей процес часто ускладнюють традиційні навчальні програми, які потрібно адаптувати до нових реалій та потреба опановувати нові технології, - наголосив пан Юрій. - Пропоную зробити десять кроків назустріч змішаному навчанню у вашому класі з використанням платформи ВШО.

    Він нагадав, що змішане навчання -  це поєднання роботи онлайн і офлайн у різних пропорціях. Ефективно організоване змішане навчання має безліч переваг. Воно надає гнучкості процесу; розвиває проактивний підхід (в якому педагог не є джерелом інформації, а лише фасилітатором); підсилює цифрові навички дітей та спонукає їх бути самостійними здобувачами освіти; дає можливість вчителям зробити навчання більш індивідуальним.

    Змішане навчання - не просто поєднання віртуальних і офлайн-уроків. Це цілісний підхід, який охоплює освітнє середовище (школу, онлайн-простір, домівки учнів та вчителів), розвиває компетенції вчителів, учнів та батьків.  

    Кожен курс відповідає одному навчальному предмету для одного класу. Модулі онлайн-курсу відповідають чинному Державному стандарту. Зміст уроків допомагає формувати ключові компетенції, які визначає Закон “Про освіту”. Контент кожного уроку забезпечує  міжпредметні зв’язки.

    Кожен онлайн-курс містить відеоматеріали, автоматизовані тестові завдання, додаткові навчальні матеріали, конспекти та посилання на корисні ресурси. Кожен урок складається з трьох компонентів: відео, матеріали для самопідготовки, тест на закріплення інформації. 

Перевернути клас

    Перший крок до впровадження змішаного навчання - це перевернутий клас або flipped classroom. Він дає учням можливість здобувати попередні знання чи інформацію самостійно (з підручників, навчальних матеріалів тощо). У класі вчитель модерує процес засвоєння цих знань і навичок на практиці. 

     Flipped classroom спонукає учнів повноцінно працювати в різних навчальних середовищах - удома та в школі. На платформі ВШО учень має самостійно переглянути відео уроку та засвоїти пояснення теми.

    У кожному відеозапису пояснення дуже доступні, вони враховують різні рівні  досягнень учнів. Коли діти засвоїли теоретичний матеріал та виконали найпростіші завдання (вони передбачені після кожного уроку), учитель може виконати з ними складніші вправи в класі чи під час відеоконференції. Під час “очного” спілкування доцільно  поглибити тему та дати відповіді на запитання. 

    - На основі одного чи двох відеоуроків курсу вчитель може створити квест, - радить колегам Юрій Гайдученко. - Це дасть змогу зрозуміти - чи засвоїли діти матеріал та що треба  повторити. 

    Модель “самостійного змішування”

    Другим кроком до впровадження змішаного навчання є “розширення” поняття уроку. 

    - Навчальний процес не обмежується лише уроком, пояснює Юрій Гайдученко. -  Він розширюється на “до” та “після” визначених сорока п’яти хвилин. Цей час “до” та “після” уроку дуже важливий для учня. Завдяки платформі кожен вчитель може запровадити гнучку модель так званого “самостійного змішування”. Педагог дає перелік додаткових матеріалів, учень їх опрацьовує та визначає “швидкість” власного поступу. Ця модель непроста в реалізації, - вона вимагає високого рівня мотивації та відповідальності школярів. Але це чудова можливість застосувати диференціойоване навчання для учнів, які прагнуть швидко опанувати матеріал та рухатися далі. 

    Звісно, з невмотивованими учнями за цією моделлю працювати складніше. Такі діти потребують чітких інструкцій, послідовних кроків та моніторингу виконання кожної поради вчителя. 

    Від “станції” до “станції”

    Третім кроком є  новий підхід до розкладу занять.

    Пан Юрій радить: щоби підготуватися до запровадження змішаного навчання, слід переглянути весь шкільний розклад. І домовитися (усій школі!) застосувати гнучкий підхід  до планування робочого дня. Оскільки змішане навчання передбачає, що у діти приходять до закладу у визначені дні, то, можливо, варто зробити уроки тривалішими, щоб дати більше часу на практичну роботу у групах в класі. 

    Зокрема, потрібно врахувати, що молодші діти потребують більшої взаємодії з учителями, а старші - більш самостійні. Також варто пам'ятати, що перед іспитами чи контрольними дітям потрібно більше уваги педагогів.

    Матеріали курсів дуже зручно використовувати для ротаційної моделі змішаного навчання. У класі можна створити кілька “станцій”. Одна частина дітей працюватиме  з відео-матеріалами, друга - з вчителем, третя створюватиме проект. 

    - Якщо ми прагнемо, щоб дитина досягла високих результатів, то саме вона має докласти для цього найбільше зусиль, - наголошує пан Юрій. - Ця модель роботи дуже мотивує. Якщо учень приходить на урок непідготовленим, він не може долучитися до групи, яка працює над цікавим проектом, а має почати зі “станції”, де надолужуватиме теорію. І навпаки - хто добре підготувався, працюватиме над проектом. Це чудовий стимул!

Доступ до мережі та автономія вчителя

    Четвертий і п’ятий кроки до змішаного навчання - це хороший доступ до інтернету в школі та забезпечення академічної свободи вчителя. 

    Пан Юрій радить налагодити підтримку досвідчених ІТ-спеціалістів. Кожен вчитель у будь-яку хвилину повинен мати можливість звернутися за порадою до такого фахівця! Стануть в пригоді і партнерські хаби та бібліотеки. Якщо співпраця з цими майданчиками ще не налагоджена - у керівників закладів є трохи часу виправити ситуацію. 

    Не вдасться запровадити змішане навчання і без академічної свободи педагога.

     -  Змішане навчання вимагає безліч швидких рішень, - наголошує Юрій Гайдученко. - Тому вчителі мусять мати свободу і гнучкість у  визначенні поточних видів роботи, власного графіку та навчальних інструментів. 

    Така автономія і високий рівень персональної відповідальності можливі лише за умови довірливих взаємин між педагогами та керівництвом школи. До речі, дуже скоро на платформі з’явиться функціонал, завдяки якому вчителі зможуть створювати власні онлайн-курси та запрошувати до них своїх учнів. 

 Вперед “малими” кроками

    Шостий крок - це прозорість планування роботи та очікуваних результатів. Усі учасники змішаного навчання мають знати - де у приміщенні школи та онлайн-ресурсах розміщено розклад, план занять, завдання та цілі уроку, оцінювання результатів. Для ефективного керування освітнім процесом пан Юрій радить школі “розбити” навчальний рік на менші етапи. Наприклад, не на чверті чи семестри, а на модулі. Це стосується і цілей навчання та оцінювання результатів. Окрім того, фокус має бути на компетенціях і практичних навичках, а не на знаннях. 

    Сьомий крок - співпраця з батьками. Переоцінити її складно, адже в умовах пандемії значну частину матеріалу діти опановують вдома. (Всі пам’ятають стрес весняного карантину, коли батьки нарешті “оцінили”, якою енергозатратною і непростою є професія вчителя).

    Тому ще на старті варто визначити - чи хочуть і чи можуть  батьки долучитися  до змішаного навчання дітей. Як мінімум - упевнитися, що батьки можуть допомогти дитині використовувати платформу ВШО, стежити за прогресом виконання завдань.

    Восьмий крок - налагодження системи оцінювання.  У змішаному навчанні вона має три складові. Це самооцінювання для учнів (воно потрібне, щоб відстежувати прогрес і планувати наступні цілі та завдання у вигляді автоматизованих тестів після кожного відео-ролика);  підсумкове тематичне оцінювання вчителем (здійснюється наприкінці теми, оцінку зазвичай заносять до шкільних документів) і тест з оцінювання розділу (проводиться після 7-8 уроків);  підсумкове оцінювання з курсу. 

    Юрій Гайдученко радить представити учням нові механізми оцінювання поступово і переконатися, що діти їх розуміють.

    До речі, він переконаний, що самооцінювання або оцінювання робіт однокласників  підвищує мотивацію та розвиває відчуття відповідальності за навчальний процес.

Розсунути “стіни”

    Крок дев'ятий - передбачити обов'язковий час для діалогу та спілкування з педагогами. Під час дистанційного чи змішаного навчання час перебування у класних кімнатах зменшується чи відсутній. А значить, учням і вчителям бракує звичного соціального життя. Тому  дуже важливо надавати пріоритет живому спілкуванню, діалогу та неформальним обговоренням у дні, коли діти і вчителі перебувають у школі. 

    - Особливу увагу варто звернути на  психологічний комфорт в родині,- радить пан Юрій. -  Помічайте емоційний стан, рівень тривожності, подумайте про  інструменти подолання стресу. Таке спілкування має стати усталеною практикою серед вчителів та дітей.

    Десятий крок - розширити поняття “шкільне приміщення”. 

Урок у класі не обов'язково сприймати буквально.  Замість кабінету у школі  можна використати бібліотеку, актову залу, спортивний майданчик чи шкільне подвір’я. Під час змішаного навчання варто зробити школу відкритішою, запропонувати дітям позашкільні активності, надати доступ до ресурсних центрів у позаурочний час. 

    Насамкінець Юрій Гайдученко побажав колегам бути сміливими, наполегливими та не лякатися цифрових інструментів навчання.

 - За словами фахівця Гарвардської вищої школи освіти Ронди Бонді, найкращі вчителі дистанційного та змішаного навчання - не ті, хто легко опанував комп'ютерну програму чи додаток, - додав він. - Успіх забезпечують ті ж самі якості, які завжди були потрібні вчителеві: вміння спілкуватися з учнем, обирати комунікаційні стратегії,  знаходити і використовувати індивідуальні матеріали. Тож експериментуйте і “змішуйте” те, що допоможе вашим учням піднятися ще на одну сходинку.

 Світлана ГАЛАТА, "Освіта України"



 


Немає коментарів:

Дописати коментар