пʼятницю, 21 вересня 2018 р.

"ВПОЛЮВАТИ" ПРИКМЕТНИКИ І ВРЯТУВАТИ ТЯГИНКУ


Один з фіналістів конкурсу  Global Teacher Prize Ukraine  - учитель української мови і літератури Юрій Гайдученко


Учитель української мови і літератури Новопечерської школи, що у столиці, Юрій Гайдученко на своїх уроках руйнує стереотипи, буцімто вивчати мову – нудна й банальна справа. Його уроки – абсолютно незвичні. Разом з учнями молодий педагог шукає помилки у рекламі, назвах магазинів, у газетах і журналах, проводить квести на уроках. Замість творів учні ведуть хобі-блоги й навчаються аналізувати інформацію, вправляючись у медіаграмотності. QR-полювання, уроки у стилі челенджів, гейміфіковане навчання та доповнена реальність – далеко не повний перелік освітніх інструментів, які використовує вчитель.
Нині Юрій Гайдученко – один з десяти фіналістів конкурсу Global Teacher Prize Ukraine. Саме в ці дні відбуваються фінальні випробування змагання, і 7 жовтня оголосять переможця.
Запитуємо в пана Юрія: чому він вирішив узяти участь у конкурсі та який проект хоче втілити в життя у випадку перемоги?
– За правилами Global Teacher Prize Ukraine на участь у конкурсі можна подаватись особисто або твою кандидатуру подають (анонімно) колеги чи учні, – розповідає молодий педагог. – Коли дізнався, що мою кандидатуру запропонували на участь у змаганні, зрадів, адже це означає, що моя праця – потрібна й, образно кажучи, я рухаюся в правильному напрямі.
Потрапити до переліку учасників – це лише перший крок, каже Юрій Григорович. -  Далі потрібно заповнити анкети, і ось на це часу в нього не вистачало. Влітку проводив заняття у клубі проактивних учителів, і в останній день подачі заяв, 14 липня, педагоги підкорювали гору Маковицю у Карпатах. Увечері зібралися поділитися враженнями, й одна з колег запитала – чи братиме Юрій участь у конкурсі. Відповів, що ні, бо не заповнив анкети. Співрозмовниця повідомила, що термін подачі анкет продовжили і трохи часу ще є.
– Повернувся до Києва і сів заповнювати, – продовжує розповідь співрозмовник. – Робив це не тільки з думкою про себе, а і щоб показати приклад колегам з клубу проактивних учителів. Чимало з них – сільські педагоги, дуже цікаві, креативні, але й дуже скромні. У них навіть думки не виникало, що вони теж можуть узяти участь у конкурсі на здобуття «нобелівки» для вчителів. Тому мені було важливо на власному прикладі показати, що не варто боятися «найгучніших» конкурсів і, якщо є ідеї, – сміливо брати участь у змаганнях.
Анкети заповнювали разом – у скайпі. Потім ділилися враженнями про те, які труднощі виникли під час заповнення, та планами щодо майбутніх проектів.
– Запитання в анкеті були і складні, й цікаві водночас, – каже пан Юрій. – Треба було розповісти про свою роботу, поміркувати, чи ти рухаєшся в тому ж напрямі, що і світова освітянська спільнота. А також: що робиш для громади, як впливаєш на розвиток учительської спільноти? Звісно, потрібно було розповісти і про власний досвід, сформулювати свою «філософію успіху». Я відповів: переконаний, що будь-який учень має пережити ситуацію успіху на кожному уроці. Радію, коли читаю у щоденниках успіхів дітей повідомлення на кшталт «Вдалося створити свій перший блог. Ура!». «Написав реп про прикметники, ніколи не думав, що зможу це зробити!».  
Одне з найважливіших питань, на яке потрібно було відповісти кожному учаснику: який проект ви хотіли б реалізувати на кошти, котрі отримаєте у випадку перемоги? На це педагог відповів без вагань – прагне організувати прес-центри в сільських школах!
Ідея сільських прес-центрів виникла не просто так. Чотири роки тому обласна влада Херсонщини вирішила влаштувати полігон відходів біля села Тягинка Бериславського району Херсонської області. Саме звідти родом Юрій Гайдученко.
– І для мене, і для жителів Тягинки це був справжній шок, – продовжує вчитель. – Як можна влаштовувати сміттєзвалище у місці, звідки почався відлік козацтва? Адже однією з перших  згадок про козаків є саме Тягинка, де у 1492 році степові лицарі розгромили турецьку фортецю. У 1673-му похід на фортецю Тягин здійснив отаман Іван Сірко, 1693 року полковник Семен Палій розгромив там татарський загін.
Разом з односельцями почали думати: що робити?
Дуже швидко Юрій виявив, що згадок про Тягинку (окрім короткої довідки у Вікіпедії) майже немає. Вирішив: треба, аби про населений пункт і його історію дізнались якомога більше людей. Передав своїй мамі, вчительці української мови і літератури Надії Мар’янівні, ноутбук, фотоапарат, роутер і модем. Разом (дуже швидко) створили інформаційний блог «Тягинка News». За місяць блог наповнили, організували віртуальний музей села. До проекту приєдналися учні місцевої школи, підприємці.
Блог миттєво став популярним – його прочитали (і читають сьогодні) люди з десятків країн. Українці з Німеччини, Голландії, Польщі підтримали ідею зберегти і популяризувати історичне місце.
– Навколо ідеї зорганізувалася команда, – додає педагог. – Люди не тільки популяризували історію Тягинки, а й, наприклад, збирали теплі речі для військових, допомагали знайти кошти на лікування вчителеві з місцевої школи.
На активність громади відгукнувся й Інститут археології НАН України. За чотири роки науковці провели кілька експедицій у Бериславському районі, під час яких знайшли давні поселення, один з перших в Україні водогонів тощо. Нині у стародавньому городищі планують улаштувати музей під відкритим небом. А почалося все з інформаційного блогу, який організували педагоги й учні!
– Я зрозумів, що такі проекти потрібні не тільки в моєму селі, а і в інших населених пунктах, – продовжує Юрій. – Маємо показати дітям, що і в найменшому селі, залучивши небагато коштів, можна робити важливі проекти.. Тому  сподіваюся виграти конкурс і масштабувати створення шкільних прес-центрів спочатку в межах району, потім – області чи навіть країни.
«Освіта України» також поцікавилася в Юрія Гайдученка – що чекає учасників під час фінальних випробувань у Львові 14, 15 та 16 вересня та як він готується до цих змагань? Педагог розповів, що, як і інші фіналісти, підготував «візитівку» – розповідь про себе, власні ідеї та захоплення. Також розробив майстер-клас, який проведе з колегою. Мета майстер-класу – розповісти про свої ідеї та практичні «лайфхаки» вчителям так, аби вони самі змогли застосувати нові знання і методики.
– У мене дуже сильні суперники, яскраві, креативні. І це – чудово, – додає пан Юрій. – Я радий, що познайомився з такими педагогами, як учителька української мови та літератури Олеся Браташ зі Львівщини, вчителька зарубіжної мови та літератури Наталія Рудніцька з Кам’янця-Подільського, вчитель інформатики, української мови та літератури Олександр Черкас із Києва. Я дізнався багато цікавого про громадські проекти вчительки історії України, правознавства та громадянської освіти Світлани Стельмах із Херсона, про новації з інклюзії від учителя інформатики Олександра Жука із Запоріжжя. Надзвичайно цікавою є методика вчителя хімії Олександра Лисича із Чернігівщини, який навчає за допомогою ресурсних карт. І мені, й іншим цікаво було дізнатися про досвід залучення школярів до участі в міжнародних проектах учительки англійської мови Наталії Голоднюк із Черкащини, досвід викладання сучасного мистецтва педагога із Закарпаття Людмили Боднарюк. Неймовірно цікава також ідея гри-мандрівки (геокешингу) вчителя географії та правознавства Богдана Портяного з міста Горішні Плавні на Полтавщині. Під час цієї гри учні мандрують, визначають місцезнаходження заданих об’єктів за допомогою GPS, досліджують території, знайомляться з флорою і фауною нової місцевості. Усі ці фахівці – справжні зірки української педагогіки. Кожен з них гідний стати переможцем!

Світлана ГАЛАТА, "Освіта України"
№ 36 за 17 вересня 2018 року


Немає коментарів:

Дописати коментар